Oktobermöte

Fullt både ute och inne!

Det var svårt att hitta en parkeringsplats vid Gällaryds Församlingshem måndagen den 7oktober då SPF Bor-Rydaholm samlade 82 pensionärer till månadsträff. När alla hade knökat sig in hälsade Karl-Magnus S. från grupp 4 oss välkomna till en välfylld eftermiddag tillsammans med Old Boys från Moheda och lämnade sen över ordet till ordf. Leif N.

Lite info följde från Styrelsen med bl.a. efter  besök hos kommunen där frågan kom upp hur det såg ut med reservel på övriga trygghetsboenden, eftersom det finns bara på Linneberg. Det häpnadsväckande svaret blev att ”det är inte tänkt att installera på de andra ställena…..det blir för dyrt!

Flera studiecirklar ska starta under vintern: Om resa till Holland till våren, Naturreservat i Jönköpings län och Livet på Landet förr och nu.

Britt-Marie M. har varit i Taberg och lärt sig mer om friskvård. Något så otroligt som att det är bra för hälsan att ”städa golv”, alltså röra på sig mycket och andas djupt, som vi också fick prova på.

Om Röda Korset som startade 1859 informerade dess ordförande som var identisk med välkomsttalaren. Det samlats in runt 437miljoner kronor till Ukraina i Sverige sedan krigets utbrott. Det är stor aktivitet även i Värnamo distriktet med bl.a. kurser i första hjälpen för SPFare. RK flyttar nu till Kärnanhusets 1:a plan.

Efter fikapausen hälsades 6 st från Old Boys välkomna att underhålla med flera läsarsånger och andra d:o. ”Barnatro” sjöngs med inslag av spel på såg av Evert Söderström. ”Du får ingenting ta med dej dit du går”, gastkramade publiken som visade sin uppskattning med många applåder mellan sångerna. Olika episoder berättades också mellan tonerna. Efter detta stämningsfulla program fick ledaren för gruppen(Eva Söderström) mottaga en väl inslagen tackpresent som höll spänningen vid liv för inte ens utdelaren visste innehållet! Vinstutdelning från årförsäljningen glömdes ej.

Ibland funderar man på hur bra vår SPF-förening fungerar och försöker hitta en förklaring, eftersom många ideella föreningar har svårt att få funktionärer att ställa upp. Ett troligt svar är att alla medlemmarna är uppdelade i grupper, som sköter program och servering knappt en gång/år.

På så vis får alla dela på ansvaret!!!!

Arvid Andreasson