Referat

SPF Seniorerna Huskvarna

Hösten 2023

Årets adventsresa gick till Västergötland.
Bussfärden bjöd på sagolika vyer i ett snöklätt landskap. Brunsbo G:a Biskopsgård i Skara var målet för förmiddagen. Där bjöds på ett utsökt julbord. Efter lunchen besöktes Skara Domkyrka. En intressant föreläsning hölls om dess spännande historia och Bo Beskows fantastiska fönster.
På hemresan gjordes ett stopp vid Osterian i Falköping och dess delikatesser kunde inhandlas inför den kommande julen.

Tidigare

Torsdagen 22 augusti samåkte ett gäng från Huskvarna gamla Riksettan till Ölmstad o vidare till Bunn för att äta lunch tillsammans på Bauergården. Därefter åkte vi till Lyckås herrgård, där ägaren tog emot oss på trappan o gav en exposé över gårdens historia från 1300-talet o framåt. Huset som är ett byggnadsminne uppfördes 1863 efter ritningar av J. F. Åbom. Under senare år har interiören med varsamhet renoverats och huset fick stadsbyggnadspris år 2017. I parken finns jättestora 500-åriga träd. På hemvägen stannade en del till på Grafitgrå vid Landsjökyrkan medan andra åkte till Rudenstams Gårdsbutik.

Vättern runt, fredagen den 25 maj 2019

Vårens sista resa blev en färd i naturens och kulturens riken. Bussen förde oss genom öppna landskap med vidsträckta gula rapsfält och genom mörka trolska Tiveden med tät granskog och mossbeklädda jättestenar. Båten Wettervik tog med oss på en tur i Vätterns norra skärgård och fram till Stjensunds slott, där vi fick guidning genom det ståtliga huset som på 1850-talet inreddes av Prins Gustaf, son till kung Oscar I. Prinsen dog innan slottet blev helt inrett, men han har blivit odödlig genom sina kompositioner Studentsången och Glad såsom fågeln i morgonstunden. Sen fortsatte vi till Verner von Heidenstams barndomshem i Olshammar, där en god laxmåltid väntade och guidning av huset och den lilla brukskyrkan. Och kastanjerna blommade! Precis som i Verners titel på boken om hans minnen från tiden på Olshammar. Glada som fåglar anlände vi på kvällen till Huskvarna och hann se tävlingscyklisterna som en extra bonus

Elvy Nilbratt

Habo kyrka

Söndagen den 3 december

Som traditionen bör SPF sin Adventsresa gör. Åt väster vi åker i år, där Habo vi gästa får. Gudstjänst i Habo kyrka så skön, med psalmsång, predikan och bön. Målningarna gjordes åren 1741-43, ett tusen riksdaler kostade de. Målningarna skildrar Luthers katekes, dessa bör utav många ses. I klockstapeln tre klockor klinga, till samling de nu ringa. Till Holmenstugans restaurang vi far, årets julbord vi här intar. Restaurangen ligger i naturskön miljö, det enda vi saknar är lite snö. Julbordet så vackert framdukat står, vi äter och njuter så mycket vi förmår. Mätta och glada vi hemåt far och ser fram mot resor till okända mål.

Västergötland - Smaker ost/cider

Med fullsatt buss och strålande sol åkte SPF Huskvarna till Västergötland 19 oktober. I Gäsene Mejeri - 30 arbetstillfällen - fick vi lära om och smaka på ost. På Herrljunga Cider - 80 arbetstillfällen - likaså.
Med ost och cider i bagaget ortsatte vi från stengärdsgårdarna ut på Varaslätten till Bjertorps slott. Det praktfulla palatset byggdes av en svensk som tjänade ryska oljemiljoner före revolutionen.
I Skara besåg vi Julagrundaren Lars-Göran Blanks ABC-samling, alltså konstverk av Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson.
Utflykten sköttes som vanligt med den äran av Ingegärd Vårbrant.

Östergötland och norra Småland

Den 22 september rullade vi åter ut på vägarna med Sören vid ratten. Nu gick färden mot Väderstad. där gott förmiddagskaffe väntade. Via småvägar o bl. a, gamla Riksettan hamnade vi i Naturum Tåkern, där vi startade med en vacker o informativ film om denna rika biotop med varierad flora o fauna. Skönt var det att få sträcka på benen o promenera på spängerna o prinsessan Estelles Sagostig. Nästa stop var Flygvapenmuseét i Linköping, detta historiskt mycket intressanta museum. Många flygplan var det. Tänk att man kan träna råttor, så att de krafsar i jorden ovanför en landmina! Hemresan gick över Boxholm o vår stora buss färjades över Sommen med en ack så liten lina. På ostkakebageriet i Brostorps gård väntade kaffe med ostkaka. Vi fick äta så mycket vi ville o det gavs också möjlighet att spendera pengar i gårdsbutiken.