Om föreningen

SPF Seniorerna Sävsjö är en politiskt och religiöst obunden organisation, som tillvaratar de äldres rätt i samhället.

SPF Seniorerna Sävsjö bildades 1979 och ingår i SPF Jönköpingsdistriktet.

Vår förening har ca 150 medlemmar.
Medlemsavgiften är 250 kr/år.

Vår lokala verksamhet innefattas i de tre ledorden, inflytande, valfrihet och livskvalite.

En av vår förenings viktigaste uppgift är att skapa en social och trivsam kontakt mellan föreningens medlemmar. Detta åstadkommer vi gemensamt genom olika aktiviteter som stimulerande och intressanta månadsmöten, friskvårdsaktiviteter av skiftande slag, resor, utflykter och studiecirklar för att nämna några exempel.

Vi samarbetar med Vuxenskolan.

Andra viktiga uppgifter för vår förening är att främja äldres rätt i samhället och föra de äldres talan gentemot våra kommunala myndigheter och politiker samt bland annat arbeta för:

* ökat inflytande i den kommunala samhällsutvecklingen

* ökad trygghet och säkerhet för äldre människor i samhället

* ökad valfrihet i vårdsystemet när det gäller äldres hälsa och  välbefinnande

* ökad utbyggnad av senior- och trygghetsbostäder och anpassning av befintliga vårdanläggningar med hänsyn till resursbehov, tillgänglighet och kvalité.

Frågor i anslutning till ovanstående målinriktning driver och följer vår förening upp inom Kommunala Pensionärsrådet (KPR), som är vårt samarbetsforum med socialnämnden inom Sävsjö kommun.

Välkommen som medlem i vår förening!