Tillbakablick

De första årens utveckling

Pensionärföreningen i Sävsjö bildades 1979 och anslöts till Sveriges Folkpensionärers Riksförbund, SPRF. Verksamheten kom snabbt igång med ett 60-tal medlemmar redan första verksamhetsåret. Året efter hade medlemsantalet vuxit till 90 för att med fortsatt ökning vara uppe i 165 medlemmar 1988.

Föreningen ingick från starten i Västra Njudungs Pensionärsförening. År 1986 ändrades SPRF- namnet till Sveriges Pensionärsförbund SPF.

Vid årskiftet 1988-1989 delades föreningen i två delar, en i Sävsjö och en i Vrigstad. Sävsjödelen antog namnet SPF Sävsjö och föreningen i Vrigstad namnet SPF Orion.

Föreningen har under åren med stort intresse deltagit i kommunala samhällsfrågor, som berör pensionärer i Sävsjö kommun.

Ett engagemang har också ägnats åt omfattande reseverksamhet, friskvård och studieverksamhet med målsättning att tillvarata medlemmars olika intresseområden.