Verksamhetsberättelse 2020

Medlemsantalet var vid årsskiftet 2020-01-01 162 personer och vid årets slut 151 medlemmar.
Under verksamhetsåret har vi haft sex styrelsemöten varav två varit digitala.

Detta verksamhetsår har inte varit likt något annat år och då i negativ bemärkelse. Vi hann ha 3 möten innan Corona pandemin slog till och vi fick rekommendationer från förbund och distrikt att ställa in alla möten och försöka ställa om till annan verksamhet. Detta är vad vi hann med.

Vi började med årsmöte den 3 februari i Örserums Missionshus och 54 av föreningens 162 medlemmar kom till årsmötet. Till ordförande för mötet valdes Anders Larsson som hälsade alla mycket välkomna. Parentation över tre medlemmar som avlidit under 2019 leddes av Stig Rickemark som avslutade med dikten ”Kom visa mig vägen”. När alla val var gjorda och styrelsen fått ansvarsfrihet för den tid revisionen omfattar avtackades Kerstin Skoglund som revisor, Paul Nes som bouleansvarig och Curt Wennblad från styrelsen med en vacker bukett vårblommor. Representanter från Brottsofferjouren kom och berättade om att vi som är årsrika också drabbas av brott eftersom ”våldet inte går i pension”.
17 februari var det ett extra möte med inriktning på resor. Bengt Carlsson visade ett collage av bilder från förra årets uppskattade resa med besök i Köpenhamn, Roskilde, Århus och Skagen. Bengt och Gunilla från vår resekommitté efterfrågade förslag på kommande resa. Ett förslag var att under tre dagar besöka Skåne och Österlen. Vid efterföljande kaffe bjöd Inger Andersson på ett Quiz med frågor som alla berörde resan till Danmark.
Den 2 mars var det månadsträff med 56 deltagare som snabbt bänkade sig för att lyssna på dagens föreläsare, den nytillsatta regionchefen i Jönköping, Jane Ydman. Vi fick en helt suverän redogörelse i ord och bild över regionens struktur, arbetsområden, ekonomi och förvaltning. Jönköpings region är den 6:e största regionen i Sverige med 360 000 invånare. Innan det var dags för kaffe drogs 6 vinnare bland de 72 inlämnade motionskorten.
17 april kunde man under ”Inställda möten” i JP läsa att all verksamhet tyvärr ställs in under våren men att vi hoppas kunna återkomma till hösten. Så blev det inte. All inomhusverksamhet ställdes in.
Under veckorna 15-16 ringde vi samtal till många av er i föreningen som vi inte träffade i Örserum. Förutom att prata kollade vi om någon ville ha hjälp med att handla eller besöka apotek. I Jönköpings län samarbetar samtliga pensionärsföreningar i två projekt, dels ”Livet som 90-åring” dels ”Hjälpa ensamma äldre”. Flera av er kontaktades under december med anledning av detta.

Våra boulespelare har haft verksamhet igång under hela året när man kunnat vara ute med god uppslutning. Tisdagspromenaderna, som utgår från Hembygdsgården, lockar mellan
 6-13 deltagare som i ur och skur går en trevlig runda med mycket prat och skratt. Vi vet att många är ute regelbundet och går, gärna två och två.
Under sommaren hade vi tillsammans med Idrotts- och Hembygdsförening tipspromenader i samhället med frågor som Siw Johansson och Margareta Wahlbin fixade och Gun Rensfeldt administrerade. Vår populära inneverksamhet som spinning, core, yoga och qigong fick avbrytas redan i början av mars.

Från styrelsen tackar vi för att ni vill vara med i föreningen och hoppas på ett bättre 2021.

Örserum den 11 mars 2021

Anders Larsson, ordf.                              Britt-Marie Andersson, sekr.

Anna-Carin Svärd, kassör                      Inga Hjort

Margareta Wahlbin