Protokoll från KPR

Protokoll från Kommunala PensionärsRådet

PROTOKOLL 

Sammanträdesdatum 2021-10-07 

Pensionärsrådet 

Tid 
Torsdag den 7 oktober kl. 13.00 – 15.00 

Plats 
Magistern, Storgatan 35 B 

Omfattning
§ 20 – 30 

Ledamöter 
Johan Persson (S) Ordförande  
Kennert Artebrant 1: e vice ordförande PRO 
Karin Hjort 2: e vice ordförande SPF 
Liselotte Ross (V) Kommunstyrelsen 
Michael Ländin (S) Omsorgsnämnden 
Richard Deichman (V) Omsorgsnämnden 
Johanna Petersson (C) Servicenämnden 
Leila Ben Larbi (V) Samhällsbyggnadsnämnden 
Magnus Uhr (S) Södermöre kommundelsnämnd 
Anna Eskilsson Södermöre kommundelsnämnd 
Olle Persson SPF 
Ronny Söderberg SPF 
Anita Falkestad SKPF 
Gotthild Thagermark PRO 
Maud Richter PRO 
Gunilla Engström Demens 
Lennart Runesson RPG 

Ersättare 
Asta Daleen SPF 
Örjan Elmqvist SPF 
Birgit Karlsson SKPF 
Ingrid Lernå PRO 
Lars-Göran Adolfsson RPG 

Övriga närvarande 
Cim Wahlström Kommunledningskontoret, vik folkhälsosamordnare Martina Boson Kommunledningskontoret, folkhälsosamordnare Eva-Karin Jilkén Omsorgsförvaltningen, verksamhetschef Ulla Westring Hellström Omsorgsförvaltningen, distriktsköterska Patrik Ohlsson Omsorgsförvaltningen, ekonomichef Theres Palmgren Omsorgsförvaltningen, utvecklingsstrateg

Sekreterare
Martina Boson 
Justeras
Johan Persson
Karin Hjort, ordförande SPF

§ 20
Ordförande Johan Persson hälsade alla välkomna till dagens sammanträde. Han informerade om  och beklagade att Reiner Widäng, representant i pensionärsrådet har avlidit. Vi hedrade hans  minne med en stunds tystnad.  

§ 21 Val av justerare 
Karin Hjort utsågs att tillsammans med ordföranden justera dagens protokoll. 

§ 22 Fastställande av dagordning 
Observera att punkt 5 och 6 har bytt plats. Dagordningen fastställdes.  

§ 23 Föregående protokoll 
Inga frågor på föregegående protokoll. Protokollet lades till handlingarna.  

§ 24 Information om omsorgens förändrade arbetssätt på kommunens vård och  omsorgsboenden Eva-Karin Jilkén, verksamhetschef, omsorgsförvaltningen 

Eva-Karin informerar om ett nytt arbetssätt som pågått på omsorgsboendena under senaste åren,  som inkluderar 383 lägenheter. Fokus i detta arbete utgår från frågeställningen – Vad efterfrågar  omsorgstagaren när man flyttar in på ett omsorgsboende? Ett processteam har lett arbetet. I  förarbetet gjordes en intresseanalys som visade på efterfrågan av en större känsla av delaktighet  och anhöriga önskade mer transparens. Syftet med arbetet blev en fokusförflyttning från  organisation med passiv mottagare till person och relation med aktiv medskapare. Ett  personcentrerat arbetssätt. Man ser att det är lätt att tappa bort sig själv i flytten till  omsorgsboendet där en kan uppleva sorg ”mitt hem och mitt liv”.  

Kommunen har avsatt 4,5 miljoner till den nya satsningen som inkluderar: - Inflyttardagen genererar 8 timmar med kontaktperson 

- Kontaktsamtal dag och natt 
- Genomförandeplan 
- Tvärprofessionella kvalitéts möten 2 ggr/månad 
- Planeringstid för veckomöten och brukarråd 
- Tvärprofessionella BPSD-skattningar 
- Handledning förimplementering av SKR´s riktlinjer för kvalitetsarbete på natten - Uppföljning av kvaliteten med handläggaren 1 ggr/år 
- Planeringsdagar 
- Utvärdering SoL/HSL 1 ggr/år 
- Ny situationsrelaterad handlingsplan

I det nya arbetssättet samverkar dag och nattpersonal och de nationella riktlinjerna nattetid har  vävts in och följs upp på ett annat sätt. Man har satsat mycket på det sociala innehållet då man  sett att lusten att gå upp på morgonen bidrar till mer aktivitet snarare än passivitet. En fullmakt till samtycke har införts där det är omsorgstagaren som avgör vad personal får dela med anhöriga.  Under veckomöten är omsorgstagaren med och planerar och har en tydlig röst i gruppen.  Undersköterskan får finnas med i planeringen från start och hela vägen. Samtliga professioner  kopplade till omsorgsboendet träffas regelbundet och utifrån ett arbetssätt som Socialstyrelsen  har tagit fram. Via intervjuer och enkäter till omsorgstagaren följs arbetet upp. Man följer även  systematiskt upp arbetet via avvikelsehantering. De största utmaningarna med fokusförflyttningen  är - att alla ska med på banan – Social dokumentation – Genomförandeplan – Tekniska  förutsättningar och möjligheter. Under implementeringen är man är lyhörd för alla  förbättringsförslag. Det handlar om att stöta, blöta och följa upp arbetet. 

Se bifogad presentation i sin helhet om omsorgens förändrade arbetssätt. 

Informationen lades till protokollet. 

§ 25 Information om omsorgens pilotprojekt med preventiva hembesök 

Ulla Westring Hellström, distriktsköterska, omsorgsförvaltningen. 

Pilotprojektet görs i samarbete med Region Kalmar län. Preventiva hembesök är lagstadgat i bland annat Danmark, Storbritannien, Australien med hembesök 2 gånger per år. I samarbete  med Högskolan i Kristianstad genomför 7 kommuner i Skåne preventiva hembesök. Syftet med  hembesöken är att främja hälsa och välbefinnande, skapa trygghet, bidra till ökad självständighet  och flytta fram behovet av omsorgsboende. Man kan se att detta bidrar till ett minskat  vårdbehov, framflyttad dödlighet, minskade kostnader för vård-och omsorgsboende, ökad  trygghet och egenkontroll. Målgruppen i pilotprojektet är alla 79, 80 och 81-åringar som är listade  på Kvarnholmens hälsocentral, vilket är cirka 130 st. De som har hemtjänst/hemsjukvård ingår  inte men man får ha städ, mat och larm för att ingå.  

Två veckor innan hembesöket får man erbjudandet via brev. Vill man inte ha ett preventivt  hembesök ringer man och meddelar detta till en röstbrevlåda. Alla som väljer att avstå blir  uppringda och får frågan varför de valt att avstå. De flesta som valt att avstå har inte känt ett  behov av detta. Hembesöket tar ca 90 minuter och innefattar samtal om fysisk och psykisk hälsa  och välbefinnande, social gemenskap, levnadsvanor, digital kompetens, kognitiv förmåga och  vård av anhörig. Man ser över läkemedelslista, gör fallförebyggande test för att hitta dem som har  risk för fallolyckor, tar blodtryck och kollar blodsocker. Man informerar också om kommunens  verksamheter som träffpunkter, trygghetsboende och ekonomiskt bistånd. Det följer även en del  utvärderingsfrågor om hälsosamtalet. Det planeras också för en uppföljning 4-6 veckor fram i  tiden via telefon eller hembesök. 

Vid identifierade behov finns personal på Kvarnholmens hälsocentral att kontakta så som läkare, apotekare, psykolog, arbetsterapeut, syn och hörselassistent med flera. Det preventiva 
hembesöket utvärderas via dokumentation från Cosmic och Es maker. E-hälsoinstitutet  utvärderar modellen. Från 1 september till 1 oktober har det genomförts 29 preventiva  hembesök. Man har identifierat 43 planerade åtgärder och sett att det upplevda välbefinnande är  bra. Av dem 29 hembesöken kan man också se att 34% inte använder internet och hos dem som  är i ett parförhållande är det oftast bara en part som använder digitala verktyg. 

En fråga som väcktes efter Ullas presentation var om vi genom detta pilotprojekt når dem som  bäst behöver det, då kvarnholmen är ett område med ganska hög socioekonomisk status. Ett  förslag är att på sikt också välja en hälsocentral belägen i ett mer socioekonomiskt utsatt område. 

Se bifogad presentation i sin helhet om omsorgens pilotprojekt med preventiva hembesök. Informationen lades till protokollet. 

§ 26 Information och jämförelse gällande kostnaden för att bo på Kalmar kommuns olika  boenden, Patrik Ohlsson, ekonomichef, omsorgsförvaltningen 

Hyresberäkningsmodellen är framtagen utifrån hyreslagen. Hyresnivåerna ska följa och vara  jämförbara hyresnivåer vid nybyggnation av lägenheter på orten. Gemensamhetsdelar ingår med  ett lägre m2 pris som alla boende delar på. En peng läggs också på för trygghetsfaktorn, att ha  närhet till personal och larm samt för städning i gemensamma utrymmen och slutstädning. Säng  och el ingår i hyran. Hyrorna räknas upp utifrån Kalmarhems upphandlingar av hyror.  Hyresintäkterna är subventionerade och täcker inte utgifterna. Kalmar kommun har ett  garantibelopp. Det innebär att man ska ha minst 2139 kr kvar när hyra och mat är betalt. För att  få nyttja detta ska man söka bostadsbidrag och inte ha ett eget kapital som är högre än 100 000  kr. 

Aktuella hyresnivåer i Kalmar kommun: 

- Enliden 3 875 – 5 260 kr/mån, 1 & 2or 
- Liljan, fd Parkgården 3 864 kr/mån 
- Stensberg 5 949 kr/mån 
- Berga Backe 6 423 kr/mån 
- Frikadellen 4 718 & 6 226 kr/mån 1 & 2or 
- Dragkroken 4 930 kr/mån 
- Vasallparken 5 608 & 7 473 kr/mån 1 & parbo 
- Varvet 6 360 & 7 334 kr/mån 1or & parbo 
- Jungmansgården 5 580 – 6 370 kr/mån 
- Ståthållaren 5 512 – 6 390 kr/mån 
- Ingelstorpsvägen 6 762 – 7 748 1or 
och 8 310 – 10 383 kr/mån parboende 
- Vänskapens väg 7 067 – 7 795 kr/mån 
- St Kristoffers väg 5 608 – 7 384 kr/mån

Aktuella hyresnivåer i Södermöre:
- Möregården 5794 kr i månaden 
- Ljungbyhemmet 4408 - 5429 kr månaden 
- Björkhaga 4747 - 6785 kr i månaden 

(Till varje hyra tillkommer det även en kostnad för vård- och omsorg, mat och servicepaket) 

Jämkning av dubbla hyror: 

Om du som bott i hyresrätt får dubbla hyror vid inflyttning till något av kommunens vård- och  omsorgsboenden kan omsorgsavgiften minskas under maximalt tre månader. En förutsättning är  att du inte har eget kapital som överstiger ett och ett halvt prisbasbelopp. 1,5 prisbasbelopp är  71 400 kr under 2021. 

Michael Ländin informerar om att man gjort en överenskommelse med Kalmarhem att hyran  utgår när man flyttar in på omsorgsboende. Önskvärt att övriga hyresbolag kunde erbjuda detsamma. 

Fråga om hur Kalmar kommuns hyresnivåer står sig i relation till andra kommuner. På grund av  högre standard på boenden ligger vi lite högre. Ytterligare en fråga om det är dyrare att ha vården  i hemmet jämfört med att bo på boende. Har man 29 timmar omsorg i hemmet per vecka så är  det billigare ur kommunens synvinkel att ha ett boende. 

Se bifogad presentation i sin helhet om Information och jämförelse gällande kostnaden för att bo  på Kalmar kommuns olika boenden. Se också bifogat dokument med aktuella hyresnivåer för  boenden i Södermöre. 

Informationen lades till protokollet.

§ 27
Presentation av Kalmar kommuns nya vård och omsorgsboende – Atlasvägen 2,  Theres Palmgren, utvecklingsstrateg, omsorgsförvaltningen 

Atlasvägen 2 är ett nytt boende som byggs vid Karlssons äng i norra delen av centrala Kalmar.  Det blir 60 nya lägenheter, 1:or med pentry. Det nya boendet ersätter Liljan och Ståthållaren och  utökar med 26 lägenheter. Byggstart var våren 2020 och inflytt blir våren 2022 i maj. Huset blir 4  våningar där de nedre 3 våningsplanen blir lägenheter. Gemensamma samlingsutrymmen blir  vinterträdgård, aktivitetsrum, samlingslokal och trädgård med mera. I lägenheterna finns höj och  sänkbart handfat och wc samt tvätt-pelare. Lägenheterna på nedre botten har en uteplats och  övriga har fransk balkong. 

Se bifogad presentation av Kalmar kommuns nya vård och omsorgsboende. Informationen lades till protokollet.

§ 28 Information från Johan Persson om aktuella frågor i Kalmar kommun 

Budgetarbetet är i full gång. Utgångsläget är ganska gott efter pandemin med ökade skatteintäkter  när restriktionerna släpper. Vi växer som kommun och har denna vecka växt med 997 invånare  jämfört med samma vecka föregående år. Kalmar kommun har gjort en stor satsning som är  strategiskt viktig för Kalmar, att etablera möjlighet för juridik. Kommunen går in med 100  miljoner kronor och Linnéuniversitetet med 200 miljoner kronor under en 10 års period. Detta  kommer gynna oss i näringslivet då vi ser en större etablering i Kalmar, med bland annat utökade  platser inom kriminalvården och en utbyggd tingsrätt. Bra är också att Linnéuniversitetet får ytterligare ett ben att stå på med möjlighet till bland annat utökade forskningsmedel.  Försäljningsprocessen av KIFAB är i gång och ska avklaras kommande månader. Dessa medel ska inte in i driften utan ska bidra till att bygga kapital för framtida utmaningar. Kommande  kostnader av nytt reningsverk och simhall med mera. Denna budget har fokus på trygghet. En ny  enhet har bildats inom kommunen – Trygghet och säkerhet, i syfte att förebygga och förhindra  unga i brott. 

Informationen lades till protokollet. 

§ 29 Övriga frågor 

Mikael Ländin informerar om att man inom omsorgen har köpt in ett antal hygientoaletter. Det  är en ny variant då den japanska var för komplicerad. Toaletterna finns på Stensberg. 

Information följer också om samlingslokaler på Stensberg, St Kristoffers väg samt TIC-huset.  Nämnden har fattat beslut som möjliggör för alla ideella föreningar som sysslar med  samhällsutvecklande aktiviteter att låna lokalerna kostnadsfritt. Fastighetsägarna på samtliga tre  ställen har godkänt detta. Bokningsrutinerna är klara inom kort och bokningar ska kunna göras  via kontaktcenter från den 1 november. Bokningen kan göras för ett kvartal i taget. 

Beträffande träffpunkterna så är dem öppna igen. För allas trygghet kommer aktiviteterna  fortfarande utföras med avstånd och med ett maxantal av hur många personer som får vistas i  lokalen på respektive träffpunkt. 

Johan Persson informerar om att senior event kommer äga rum i Kalmar den 9-10 november i  Kalmarsalen.  

Informationen lades till protokollet 

§ 30 Nästa sammanträde 

Den 2 december kl. 13:00