16/5 Gärdslösa prästgård

Torsdagen den 16 maj träffades SPF Blåelden på Gärdslösa prästgård för studiebesök.

Anders Marell tog emot oss i trädgården. När vi satt oss till bords inomhus vid de vackert dukade borden, berättade Anders om husets historia. Främst är huset berömt för att skalden Stagnelius bodde här under sin barn-ungdomstid men även att prinsessan Margaretha gifte sig i Gärdslösa kyrka 1964 och att prinsessan Christina konfirmerades där och bodde under tiden på prästgården.

Huset blef Föreningen Gärdslösa Prästgård 2009 då den köptes av Svenska kyrkan.

Den drivs ideellt och det kostar 100 kr/år om man vill vara med.

Huset är öppet året runt men under vinterhalvåret endast söndagar. Inkomsterna består av ett stort antikvariat, finns cirka 20 000 böcker att välja på, café med hembakat kaffebröd, smörgåsar och pajer. Man kan också hyra rum med frukost.

Föreläsningar och galleriverksamhet förekommer också.

Vi blev bjudna på god smörgås och rabarberkaka.

Foto: Margitha Tuvesson

Efter fikat berättade Alice Blomkvist om Stagneliusstigen som ligger en bit söder om prästgården. Längs med stigen finns några av Stagnelius dikter uppsatta att läsa. Man vandrar ner mot de vackra strandängarna.

Besöket avslutades med att ordföranden Per-Einar Tuvesson tackade Anders Marell för besöket.

De som ville kunde sedan bese socknens konstnärer som hade utställning i uthuslängan eller titta på minnesstenen över Stagnelius i trädgården.

Vi var ett fyrtiotal medlemmar som kom. Strålande försommarväder denna dag.

Vid pennan Kerstin Johansson.