Eftermiddagen den 15 maj hölls en grillträff

Den 15 maj samlades ett 40-tal medlemmar på ICA-Kvantums parkering för att samåka ut till en plats som heter Skruvemåla och ligger söder om Madesjösjön.

• Bern Olsson berättar om traktens folk i gamla tider vid början av Skruvemålavägen
  • Framme vid boningshuset i Skruvemåla berättar Bern historier som cirkulerat om den förrförra ägaren,Häradshövdingen
  • "Entren" till grillplatsen vis sjön
  • En av sittsektionerna
  • Utökat med en sittgrupp och grillarna till vänster
  • Resten av sällskapet med Berns lilla förrådsbod till vänster
  • Här sitter vår ordförande och mumsar korv och verkar trivas i damsällskapet
  • Här sitter värden Bern Olsson, även han i damsällskap, Från vänster Ann Molin, Bern, Birgitta Gustavsson, Ulla Ideström och Gunnel Gunnarsson
  • "Entren" till grillplatsen vis sjön
  • En av sittsektionerna
  • Utökat med en sittgrupp och grillarna till vänster
  • Resten av sällskapet med Berns lilla förrådsbod till vänster
  • Här sitter vår ordförande och mumsar korv och verkar trivas i damsällskapet

Ett första stopp gjordes i början av vägen som leder in till Skruvemåla, där berättade Bern Olsson om personer som levt i trakten under gamla tider och hur svårt de måste haft det. Nästa anhalt blev boningshuset på Skruvemåla, som genom Berns enorma arbete har satts istånd. Här fick vi veta om den förr-förra ägaren som varit häradshövding och under en tid bott i Stockholm och där förmodligen tillägnat sig diverse vanor, som här i trakten, var uppseendeväckande i folks ögon. Han hade låtit anlägga en gångväg ner till sjön för att de galanta damer, som tidvis vistades där, skulle kunna promenera dit i sina långa kjolar och stora hattar, väl nere vid sjön fanns en gångväg längs sjökanten till ett badhus och en klassisk "punschveranda". Dagens SPF:are anlände till sjön där tre stycken grillar var igång. Det är tydligen ingen större skillnad på pensionärer och ungdomar när det gäller naturens påverkan på aptiten, då alla lät sig väl smaka. Efter berättelser om platsen och frågesport och ytterligare korvar och saft/vatten blev det så småningom tid för uppbrott. Jan Mikaelsson tackade värdfolket Bern och Anita för att vi fått möjlighet att besöka denna natursköna plats. Han tackade även medlemmarna, som genom sitt deltagande gjorde att utflykten blev till en mycket trevlig eftermiddag.