Årsmöte 20 februari

SPF Seniorerna Sydölands årsmöte, Södra Möckleby, 2019-02-20.

1. Ella-Britt Andersson hälsade alla hjärtligt välkomna, och överlämnade mikrofonen till Kerstin Matsson som berättade hur kvällen skulle se ut, parentation, årsmöte, resegruppens rapport, nya medlemmar, mat, lottdragning och dans. Musiker för kvällen, Tony Strandberg och Anders Overå, under artistnamnet Ni å Vi.
  2. Parentation avhölls för medlemmarna Benny Olofsson, Anna-Lisa Magnusson, Ann-Mari Johansson, Lennart Olsson, Eva Solberg, Gunilla Eriksson, Nils Carlsson, Stig Pålsson, Jarl Andersson, Arne Andersson, Ernst Backlund och Lena Stämmgård, vilka avlidit under 2018. Kerstin Matsson tände ett ljus och Anders Lundkvist läste en dikt, varpå följde en tyst minut.
  3. Kerstin lämnade sin plats till förmån för Hans Åstrand som traditionsenligt valdes att agera ordförande under årsmötet. Hans tackade för förtroendet och intog podiet, Anders som satt där redan valdes till sekreterare, även detta traditionsenligt.
  4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare, valdes Gunilla Karlsson och Egon Kullman.
  5. Kallelsen godkändes av mötet.
  6. Dagordningen fastställdes.
  7. Verksamhetsberättelsen upplästes inte, de flesta i salen tycktes känna till innehållet, och för de som inte gjorde det fanns några tryckta exemplar.
  8. Ingvald Peterson redogjorde för hur ekonomin sett ut under året, att Länsförsäkringar bidragit med 10:-/medlem, att medlemsavgifter dragit in 19.400:- och vilka kostnader vi haft under året, annonser bland annat. Medlemmarna fastställde den föredragna balansräkningen.
  9. Ingemar Johansson, revisor, meddelade att Föreningen skötts enligt god sed, och att det råder ordning på räkenskaperna. Rekommenderade att styrelsen beviljas ansvarsfrihet för det gångna året, vilket skedde.
  10. Beslutades att fastställa normalstadgarna från 2014 som rekommenderas av Förbundet.
  11. Beslutades att årsavgiften är oförändrad 230:- för 2020.
  12. Fastställdes att inget styrelsearvode ges.
  13. Milersättning vid uppdrag för Föreningen bestämdes till 18,50/mil i enlighet med statliga bestämmelser.
  14. Arbetsplan för det påbörjade året upplästes av Kerstin Matsson och fastställdes av årsmötet.
  15. Beslutades att antalet styrelseledamöter skall vara 7.
  16. Val av styrelseledamöter efter förslag av valberedningen:
    På två år: omval av Kerstin Matsson och Anders Lundkvist, nyval av Ove Karlsson.
    Övriga ledamöter: Anna-Lena Kullman, Rosita Nilsson, Thomas Eriksson och Ingvald Petersson
    Till ordförande för en tid av ett år föreslogs omval av Kerstin Matsson, som valdes.
    Val av Valberedning som beslutades bestå av 3 ledamöter även fortsättningsvis. Uppmuntrad av Gerd Åstrand, som önskade se några nya i valberedningen, föreslog Anna-Lena Kullman Bengt Andersson, Birgit Åhlund och Birgitta Karlsson. Detta till trots omvaldes Bengt-Erik Andersson, Sven-Erik Jönsson och Gerd Åstrand(sammankallande).
  17. Val av revisorer: Ingemar Johansson och Lennart Åhlund. Till suppleanter valdes Siv Gustavsson och Hans Thorell.
  18. Som ombud till Distriktsstämman valdes Kerstin Matsson plus två till icke namngivna ur styrelsen.
  19. Som rese- och studiebesöksansvarig valdes Anna-Lena Kullman.
  20. Till studieansvarig valdes Gunnel Svensson och Anne-Christine Ollerstad.
  21. Trafikombud uppdrogs åt styrelsen att utse.
  22. Som friskvårdsansvarig valdes Margareta Eriksson.
  23. Ombud till Studieförbundet Vuxenskolans årsmöte utses av styrelsen.
  24. Till ledamot i KPR valdes Lotta Jansson, med Birgit Åhlund som ersättare.
    I detta skede fick vi veta att det blir förändringar inom KPR framöver, mer information kommer, plus kallelse.
  25. Styrelsen utser trafikansvarig.
  26. Till webbansvarig valdes Bitte Janninger.
  27. Övriga uppdrag:
    Boule: Margret Johansson och Ingegerd Karlsson
    Bridge: Gunnel och Lars Andersson
    Stavgång: Christina Myrbäck och Ingegärd Lang för Ottenby, samt Ingalisa Elfving och Christina Gustafsson för Mörbylånga.
  28. Övriga eller vid årsmötet väckta frågor:
    Eva Hansson Törngren informerade om arbetet med att undersöka möjligheten att bygga seniorboenden på södra Öland, och den studiecirkel i ämnet som pågår just nu varannan vecka. Under Öland Spirar i vår kommer man anordna ett event i form av en liten bomässa i Grönhögens Medborgarhus, där representanter för byggföretag informerar om det man behöver veta i ämnet. På kvällen blir det storbandsjazz av Jazzakademin och middag, till en kostnad av 250:-/ person.
    Ingvald Petersson berättade om spelet bowls som går att ta del av på Albylen i Alby. Man har beställt ett par mattor med klot och övriga tillbehör, men i väntan på leverans har man fått låna en matta från Borgholm, där det finns en livaktig klubb. Tills vidare är det gratis att spela, på sikt kommer det att kosta 50:-/gång. Spel sker lördagar kl. 10.00 och onsdagar kl. 13.00.
    Hans Åstrand passade på att påminna om att det spelas shuffleboard i Medborgarhuset i Grönhögen varje måndag kl. 14.00. Där kostar det 20:-/gång, men då ingår kaffe med något litet till.
    Karl-Johan Sigvardsson, som är ny i föreningen, kom med mycket beröm för alla fina aktiviteter och det trevliga mottagandet han upplevt från medlemmarna.
  29. Hans Åstrand avslutade mötet.
    Kerstin Matsson tog över och tackade för det fortsatta förtroendet. Hon kunde också meddela att vi sedan sist fått fyra nya medlemmar, Karl-Gustaf Linde, Anneli Thörn, Laila Rickardsson och Monika Malmberg. Anna-Lena Kullman, Jan Nilsson och Ingvald Petersson som värvat de nya medlemmarna belönades med trisslotter.
    Kerstin berättade om News55 Seniorevent, som går av stapeln på Guldfågeln Arena 26-27/2-2019. Massvis med intressanta föredrag och aktiviteter, därtill musik av Oskarshamns Dragspelsklubb, Lilla Bandet och The Two Boys, bestående av Claes af Geijerstam och Tue Stiby.
    Kerstin berättade också om vårens kommande program.
  30. Resegruppen:
    Anna-Lena berättade om vårens Pragresa, där för närvarande 20 personer anmält sig, och dagsresan med Dackebuss till Falkenbergsrevyn på Vallarna 20/7, Stulen Kärlek, pris 1295:-/pers.

Thomas Eriksson berättade om Östergötlands Pärlor, och företagsutflykten som går till Kalmar-Ölands Flygplats och till en solpark.
    Hemlig resa 17/10.
    Studiebesök på Väderstaverket, frukost, historik, visning av tillverkning av redskap och Överum maskiner. Datum osäkert. Thomasbuss i samarbete med LRF, 1 dagsutflykt.
    Bitte ville tillägga att all information naturligtvis finns på hemsidan.
  31. Kerstin begärde fram blombuketter som Bengt Andersson hjälpte till att dela ut till styrelsens medlemmar för deras arbete under det gångna året. Ingegärg Lang och Bitte Janninger avtackades också med varsin blombukett för deras strålande arbete som medlemsansvarig respektive webansvarig.
  32. Musik för kvällen, Ni å Vi.

Vid protokollet Justeras

Anders Lundkvist Gunilla Karlsson Egon Kullman