Onsdagsmöte 9 september

Hans Arvidsson, tandktekniker, "Är du nöjd med dina tänder?"

Vid vårt onsdagsmöte, den 11 september, bjöd en av föreningens medlemmar, Hans Arvidsson, på glimtar från sin verksamhet som tandtekniker.
Tandteknikerns uppgift är att ta fram lösningar för att återställa funktion och utseende vid skador på tänderna. Hans visade ett flertal olika exempel på hur även ganska svårt skadade tänder kan ersättas för att bli del i ett vackert leende.
Att bygga en ny tand är i huvudsak ett hantverk. Detta görs i laboratoriet. Oftast tar man fram en modell som efter godkännande gjuts till en ersättningstand.
Vanligast är att tandteknikern bygger upp en ny tand efter vad som passar till befintliga tänder. I denna process väljer man material, oftast porslin. Även färgen måste beaktas så att man får en hygglig anpassning till befintliga tänder.
Det som är kvar av den gamla tanden slipas av. Därefter limmas den nya tanden fast på resten av den gamla. Nya tekniker med implantat gör att man kan sätta in nya tänder, även i fall då ingen del av tanden finns kvar att limma mot. Sådana
implantat fästs då i käkbenet.
Erfarenheter visar att tandhälsan är viktig för välmående och trivsel. Personer som har hela och rena tänder har lättare till skratt och är inte rädda för att visa sina tänder. Man har också kunnat visa att dåliga tänder som är fullt synliga
till och med kan oroa personer som man möter.
Hans visade med bildexempel att man ofta kan se skillnad på kvinnligt och manligt leende. Något som kan kallas för smil linjen har hos kvinnor ofta en mjuk u-form medan den är mer rak hos män. Med hjälp av andra bildexempel visade Hans hur stor betydelse tänderna har för personligheten.
Efter detta intressanta föredrag bjöds på kaffe med kaka, lottdragningar och information om kommande aktiviteter.

HaAn