Sommarhälsning

Hej alla vänner runt om i sommarhagen!

Jag funderar
Efter några dagar med regn och kyla hoppas vi nu att moder Sol kommer till oss med värmande vindar lagom till midsommarhelgens fröjder. För mig är midsommar en höjdpunkt. Sill och potatis är mumma för smaklökarna, för att inte tala om en annan läckerhet -jordgubbarna. Av den vara blir det mycket i vår trädgård. I övrigt är det väldigt dystert. Krusbär, vinbär, plommon, äpplen, inget vill sig den här sommaren. Jag funderar på...varför? Det var några frostnätter under våren. Där har vi kanske förklaringen. Eller också saknas det pollinerande insekter. Jag tycker mig se att det är ganska glest av den varan.

Ändå blir jag glad när jag traskar runt i trädgården. Fyra holkar verkar ge nya kullar av talgoxar och blåmesar. I tre bihotell däremot är det ovanligt stillsamt. Där finns kanske förklaringen.

Skogens blåa guld
Mera av naturens fröjder kunde jag njuta av vid en runda nyligen på det markerade motionsspåret i Hackebergsskogen. 7,5 härliga kilometer. Här har jag mina blåbärs- och svampställen. Förra året dignade plantorna av skogens blåa guld. Det tog bara en dryg timme (då använde jag förstås plockare) för att fylla två plasthinkar. Och kan ni tänka: jag hittade även kantareller, den enda svamp jag vågar äta, som räckte till några, gudomligt smaskiga smörgåsar. Promenerandet tog mig också förbi den lilla sjön som finns mitt bland de grova tallarna. Grästorpasjön. Den ser inte mycket ut för världen. Men jag har prövat fiskelyckan här. Döm av min förvåningdjupet, sex-åtta meter. Fiskelyckan var mycket bättre än förväntat. Jag kom hem med tre rejäla gäddor, fem, tre och två kilo.

Skimrande pärla
Lite mer om den midsommar som väntar runt hörnet. Som traditionen bjuder tar jag med goda vänner från Göteborg till Herrljungas mest skimrande pärla, hembygdsparken. Men blir alltid lika imponerad när starka karlar reser den pampiga midsommarstången. Och så kommer dansglada folkdansare från Alingsås och visar upp sina färdigheter. Duktiga är dom, minst sagt.

På vägen hem stannar jag till i  diken och på andra ställen där det växer sommarblomster. För det handlar ju om att ha med sig sju blommor att lägga under huvudkudden och drömma om någon vacker flicka. Jag tror det fungerar väl i mitt fall

Kära medlemmar
Nu ska jag bytta spår, om man säger så. Vår älskade förening har fungerat ännu ett halvår. Efter pandemineländet. Visst, det är mindre folk än vanligt på månadsträffarna och i våra cirklar är det glesare än förr. Men jag vill ändå tacka alla. Utan er, kära medlemmar, vore det inte lika lätt att ägna sig åt ideellt arbete.

En skurkjagande polisman
Nu får ni ta det lugnt under sommaren. Ladda batterierna på olika sätt. I sommarstugan, hemma i trädgården, på balkongen eller badstranden. Själv sitter jag mestadels under en parasoll och läser en god bok. Gärna en kusligt spännande deckare. En skurkjagande polisman i Los Angeles som jag gillar skarpt heter Harry Bosch. Michael Connellys böcker om busets fiende kan varmt rekommenderas. Detsamma gäller böckerna om rättsläkaren Kay Scarpetta. Patricia Cornwell är författarinna. Böcker värda att läsa.

Höstens första
I augusti har vi höstens första månadsträff. Då blir det sång och musik. Han har varit hos oss tidigare, men det är länge sedan. Stig Sandberg från Vara.

Fram till dess önskar jag alla GLAD MIDSOMMAR och en skön fortsatt sommar.