Från månadsmötet 19 mars

• Frivilligcentralen informerar

Till vårens 3:je och sista månadsmöte kom det 44 medlemmar till Missionskyrkans Ungdomslokal. På dagens program var det besök från BFS Kommuns Fritidssektion, Johan Liljeqvist samt besök från Frivilligcentralen " Förgätmigej ", Ewa Flink Nielsen och Marie-Therese Harfouche, Bengtsfors.

Johan Liljeqvist berättade om sin verksamhet och omfattning av den. Kortfattat så är ansvarsområdet ca 150 föreningar som spänner över alla åldersgrupper. Arbetet består i att boka, fakturera och samordna fritidsaktiviteter och de stöd som kommunen kan bistå med. Det rör sig allt från bibliotek, teater musik, fritidsgårdarna, sporthallar, festlokaler, bastun, ljudanläggningar, utlåning av bord-stolar mm, pensionärsbidrag, lottertillstånd, simskolor, attraktivitetsstöd mm mm .

Det som är på gång just nu är en sk Fritidsbank. D v s att man kommer att samordna insamling av olika fritidsprylar i en sk " Prylbank ". Denna bank kan var individ besöka och låna något som man kan behöva för något speciellt tillfälle. Ett enkelt nyttjande av " vilande " resurser som kanske inte kommer till avändning annars. Hantering ungefär som i ett bibliotek.

Sedan informerade Ewa Flink Nielsen och Maria-Therese Harfouche om sina uppgifter i Frivilligcentralen Förgätmigej. Frivilligcentralen fungerar som länk mellan de som behöver hjälp med något och de som vill erbjuda sina tjänster som volontär, ex utflykter, umgås, sällskap till vårdcentralen e t c. Detta är alltså en ideell verksamhet. Man matchar uppdrag mot mottagarbehovet.

Gun hölll information som vanligt och presenterar de programpunkter som är kvar på vårsäsongen.

I pausen serverades kaffe med smörgås och kaka. Som avslutning hölls det populära " Brödlotteriet " med många vinster som delades ut.

Nästa möte är det " Vårfest " i Rosellmagasinet den 9 april med avslutning på vårsäsongen.

Väl Mött !