Förbundsmästerskap 2018

I fredags (24/8) satte vi oss, 18 SPF-are från Åmål, i en buss för transport till Falkenberg där vi deltog i SPS:s förbundsmästerskap i dagarna 2.

432 spelare från 53 föreningar gjorde upp om titlarna i klasserna Dam, Herr och Mix. Det spelades 4 omgångar i spelformen Monrad på lördag och ytterligare 2 omgångar + finalspel på söndag.

Efter lördagens matcher ledde vi Åmåliter herrklassen med 4 segrar före ett av Lilla Paris 3 lag. I första söndagsmatchen tog dock Lilla Parisarna tillbaka ledningen. Vi vann sedan båda våra matcher i omgång 6 och gick in i slutspelet, som omfattade de 8 bästa lagen efter sista omgången.

I kvartsfinalen vann vi över ett Ronneby-lag, förlorade sedan semifinalen mot Blåelden från Gotland och tog sedan hem tredjeplatsen genom seger över ett av Lilla Paris övriga 2 lag. I vårt lag ingick Arne Frisk, Arne Storkås och Conny Wittemyr.

I damklassen lyckades 3 av lagen ta 3 segrar vilket naturligtvis inte räckte till mot de slutliga segrarna från Karlsborg.

Efter prisutdelningen lämnade vi den fantastiskt stora, fina anläggningen för hemresa.

Måndagen fick bli en vilodag med besök på föreningens månadsträff på em.

Tisdagen fick vi besök av Ånimskog för match i N:a Dals bouleserie. Styrkta av framgångarna i Falkenberg klarade vi av att vinna med siffrorna 13 -3. Vi är dock kvar på näst sista plats i tabellen så det blir till att ta nya tag i de sista 4 matcherna i serien.

Onsdag ställdes kosan till Vänersborg för deltagande i distriktsmästerskapet i dubbel. Vi hade 3 par anmälda. Tävlingen avgjordes i 5 omgångar av spelformen Monrad. Tävlingen dominerades av hemmalagen från Lilla Paris. Bäst av våra par lyckades paret Elsa Halldan och Kjell Johansson som placerade sig på 8:e plats.

2018-08-30
Arne Frisk