Boule

I det under hösten 2016 återkommande Vänerderbyt mellan SPF Seniorerna Lidköping och SPF Seniorerna Lilla Paris i boule möttes idag inalles 36 st entusiastiska boulespelare.
Efter fyra spelomgångar blev resultatet en storvinst till Lilla Paris med siffrorna 15-9. Sannolikt kommer SPF Seniorerna Lidköping att jaga revansch, när Lilla Paris besöker dem i april.

Boulehälsningar
Lise-Lotte
_____________________________________________________________

Vi är ett antal boulare, som varit på bouleturnering i Costa Brava i Pineda de Mar i soliga Spanien.

Efter femton dagar fem mil norr om Barcelona har ca 90 entusiastiska boulespelare från Göteborg, Jönköping och Vänersborg med omnejd, kommit hem med många glada minnen från en välorganiserad bouleturnering.

Innan speldagarna guidades vi till Torres vingård; ett magnifikt och världsomspännande företag med stora arealer och modern teknik för sin framställning av olika viner, och lika imponerande upplevdes nästa vingård som framställer Cava; den spanska champagnen. Båda ställena bjöd på provsmakning av utvalda produkter, vilket uppskattades av boularna.

En dag besöktes Barcelona under guidning i bussrundturen och därefter släpptes vi ut på egen hand; för att känna av dynamiken i denna stooooorstad. Helt klart är, att de flesta av oss skulle vilja stanna några dagar, för att hinna med att se mycket, mycket mera än vi nu kunde göra.

Barcelona har ju mer att visa upp än katedralen och ett bra fotbollslag!

Bouleturneringen då!? Vi spelade i en av stadens parker under skuggande träd. Vi lottades ihop med en lagkamrat inför varje spelomgång. Den första dagen avslutades med ett besök hos den lokala spanska bouleklubben. Där lottades vi ihop med deras medlemmar och spelade trippel på kvällen. Trevlig gemenskap och många glada skratt hördes.

Andra speldagen förlöpte såsom den första, men med ytterligare en spelomgång; alltså fyra. Dagsresultatet redovisades på vårt hotell, och den tredje speldagen vanns av L-L Brennelid. Den fjärde och sista speldagen vanns av Berth Fransson tätt följd av Britta Esbjörnsson och Irma Deréhn.

Hela bouleturneringen vanns av en boulare från Jönköping. Fjärde platsen belades hedersamt av Irma Deréhn. Några till från vårt område som kan nämnas är: Sixten Ankargren (7), Ingvar Axelsson (8), Sören Jonsson (18), Lise-Lotte Brennelid (20) och Britta Esbjörnson (24).

Dessutom njöt vi av solen och badade nästan varje dag i havet eller poolen.

Stort tack till Jörgen Nilsson, som var vår kontaktperson under resan.

Ellen

Boulespel

Lunch i rader av vinstockar
_____________________________________________________________

Tisdagen den 31 maj 2016 gick finalen i Rånnum cup i boule. Två dagars spel med nio omgångar var till ända. Vinnare blev laget från SPF Seniorerna Lilla Paris Lars-Åke Larsson och Lars-Göran Svensson med segrar i åtta omgångar. En jätteprestation!
_____________________________________________________________

Den 29/8 2016 tävlade 20 st parlag från olika föreningar i distriktet. Det gällde DM i dubbel. P g a regnandet även denna dag hölls tävlingen inomhus i boulehallen. Segrande lag blev Tommy Ericsson och Björn Olsson från SPF Seniorerna Lilla Paris Boule. De tog därmed en andra inteckning i vandringspriset.

Maria Mattsson och Titti Jorland

Den 3-4/9 2016 gick SPF´s Förbundsmästerskap i Helsingborg och från SPF Seniorerna Lilla Paris Boule deltog sex trippellag. Ett damlag, Maria Mattsson, Titti Jorland, Lise-Lotte Brennelid samt ett herrlag Tommy Ericsson, Björn Olsson, Per-Arne Söderström gick till kvartsfinal. Båda lagen slutade på 5:e plats.

SPF Seniorerna Lilla Paris lag 2

SPF Seniorerna Lilla Paris lag 1

Matchledaren Lise-Lotte Brennelid och distriktsordförande i boule Allan Danielsson.

Den 7/9 spelades final i distriktets Sommarserie 2016 på Sjövallen. Segrade gjorde SPF Lilla Paris lag 3 med Titti Jorland som lagledare. Laget tog därmed sin första inteckning i det nya vandringspriset. SPF Lilla Paris 2 och SPF Lilla Paris 1 kom på andra resp. tredje plats.
Matchledaren Lise-Lotte Brennelid tackade lagen för en väl genomförd finalomgång. Distriktsordförande i boule Allan Danielsson delade ut priserna.
_____________________________________________________________

Den 12/9 2016 spelades tävlingen om SPF Lilla Paris´ Singelmästare. Inte mindre än 26 st boulespelare kunde njuta av det härliga vädret när tävlingen avgjordes efter fyra spelomgångar. Segrare i år liksom förra året blev Tage Sundkvist.