Träffar 2024

Vårens medlemsmöten i SPF Seniorerna Lilla Paris.

Våra medlemsmöten varit välbesökta och uppskattade. På alla möten informerade ordföranden om kommande aktiviteter med mera. På de flesta mötena informerade också Imo Olsbänning om det Kommunala pensionärsrådet och Britt-Marie Andreasson om resor och studiebesök.

23 januari Upptaktsmöte

SPF Seniorerna Lilla Paris hade den 23 januari årets första medlemsmöte. Det blev ett upptaktsmöte där vårterminens alla aktiviteter presenterades.

Föreningen har tre musikaktiviteter: Kör, ukulele och gitarr. Föreningen har nu tre läsecirklar. Latingruppen fortsätter. Våra lunchtester är populära. Med mycket mera.

Lise-Lotte Brennelid informerade om Boulen. Siv Gustavsson informerade om distriktets verksamhet. Imo Olsbänning informerade om vår verksamhet i det kommunala pensionärsrådet (KPR).

Efter kaffe och lotteri tog gitarrgruppen över scenen. Det blev 10 populära låtar från 50- och 60-talen. De sjöng bland annat flera låtar av Elvis och Dylan. Framträdande blev mycket uppskattat och applåderna blev stora.

6 februari Squaredans
Dansare från Squaredansgruppen Troll8an hade dansuppvisning och berättade om squaredans under Svante och Titti Jordeskogs ledning.

Squaredansen kommer från USA och dansas nu i hela världen. Den utövas alltid av fyra danspar. En ’caller’ bestämmer rörelserna i dansen. Svante är en flitigt anlitad ’caller’.

För många av oss var detta en ny dansform och vi blev alla entusiastiska.

20 februari Årsmöte
Det blev ett välbesökt årsmöte. Salen var full.

Vi fick en ny ordförande Magnus Kesselmark och en ny vice ordförande Christina Ryding.

Resultatet för 2023 blev en liten vinst men budgeten för 2024 visade dessvärre på en tydlig förlust. Vi nödgades att höja både medlemsavgiften och entréavgiften till medlemsmöten.

Årsmötet inleddes dock med en parentation över de medlemmar som avlidit under året. Kören sjöng och ackompanjerades av både piano och gitarr.

Efter mötet blev det kaffe och en efterlängtad semla. Den sistnämnda var ju ”gratis” då vi inte hade någon entréavgift till årsmötet.

5 mars. Seniorer och tänder
Tandsköterska Ewa Sjöström från centrum för äldre tandvård informerade.

Vi fick tips och råd om hur vi på äldre da´r ska sköta våra tänder. Ewa Sjöström förevisade även tandvårdsprodukter.

Av intresse var också hur man kan få tandvårdsstöd. Allmänt tandvårdsstöd kan sökas efter 65 år. Det finns även ett särskilt tandvårdsbidrag pga sjukdom. Det sistnämnda är gratis efter 85 år.

19 mars Mannekänguppvisning
Våra egna mannekänger visade kläder från Zalza och Lundborgs samt skor från Nya Skor.

Mannekänguppvisning var välbesökt. Salen i PB-huset blev sprängfylld. Intresset var stort.

Efter uppvisningen var det många som tittade närmare på kläderna i rummet bredvid.

4 april Påskfest
Vid påsktiden har föreningen alltid en lite festligare tillställning. Det serverades en liten men smaklig landgång till kaffet.

’Den lille grupp’ underhöll med musik från bl a The American Songbook och med frågesport på det vi fått höra. Gruppen bestod av gitarr, piano, bas, munspel, trummor, tvärflöjt och sång.

Humöret var på topp i en välfylld sal. ’Den lille grupp’ blev mycket uppskattad av alla.

16 april Civilförsvaret informerar
Barbro Ekman från Civilförsvarsförbundet informerade ”Om krisen kommer”.

Mötet var välbesökt trots att vi hade bytt lokal. Vi höll till hos Odd Fellow då PB-huset var uthyrt.

Barbro berättade först om Civilförsvarsförbundet som bildades 1937. Ansvar för krisberedskap finns på alla nivåer från staten med MSB till kommuner och även individuellt ansvar. Häftet ”Om krisen kommer” som är utdelad till alla hushåll, revideras nu.

En kris kan ha många orsaker såsom storm, översvämning, sabotage, smitta med mera. Barbro redogjorde för våra grundbehov såsom vatten, värme, mat med mera.

Mötet var mycket intressant och givande. Deltagarna blev mycket engagerade i frågan.

7 maj Retroquizz
Magdalena Mellgren, präst i Vargöns och Västra Tunhems församling underhöll med en retroquiz om ett speciellt år. Det blev en nostalgitripp och allsång.

Det blev ett uppskattat och trevligt möte.

14 maj Friluftsdag

Vårterminen avslutades traditionsenligt med en träff på Sjövallen. Det blev korvgrillning, tipspromenad och femkamp.

Solen sken och alla blev nöjda. Priser delades ut för både tipspromenad och femkamp.