Mars

Månadsmöte i Equmeniakyrkan med information om anhörigstöd och kåseri om Överstebrännvin.

• Einar Lyth kåserar och anne Marie Larsson lyssnar förnöjt
  • Anne Marie och Einar avtackas av vår ordförande Margareta med en liten present
  • Einar Lyth kåserar och anne Marie Larsson lyssnar förnöjt

Månadsmötet blev fullsatt i det vackra men kalla vädret.
Mötet inleddes med information av Anne Marie Larsson som informerade om kommunens anhörigstöd. Anne Marie jobbar heltid med att på olika sätt stödja de som vårdar närstående, både unga och äldre.
Målet med anhörigstödet är att minska fysisk och psykisk belastning hos den som hjälper och stödjer en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre som stödjer en näsrstående som har funktionshinder.
Du hittar mer information och kontaktuppgifter på kommunens hemsida här.
Efter Anne Marie tog Einar Lyth hand om mikrofonen och berättade informativt och underhållande om snapsvisornas tillkomst i Sverige. Han sjöng med sin kraftiga röst ett antal fina exempel på snapsvisor från olika delar av landet.
Berättelsen om hur Einar och Sigvard Marjasin lyckades återfå rätten för Systembolaget att sälja Äkta Örebro Överste Brännvin var intressant och rolig. Brännvinet togs bort ur sortimentet efter att franska Pernod Ricard köpt varumärkena Absolut vodka med flera produkter från Vin & Sprit men Einar och Marjasin såg till att det nu åter går att köpa det på Systembolaget.
Christer Einarsson informerade om resultatet av enkäten om förslag på aktiviteter och resor som fylldes i på februarimötet. Programgruppen har tagit till sig resultaten och några av de populäraste förslagen kommer att erbjudas i höstprogrammet, andra kommer senare.
Efter all information och Einars Lyths kåseri serverades kaffe med smörgås och kaka. Mötet avslutades som vanligt md dragning och utdelning av vinster i lotterierna.