Maj

Månadsmötet i maj innehöll sång och musik av Kyrkoherden Magnus Segendorff och Region Örebros styrelseordförande Andreas Svahn berättade livfullt om många svåra utmaningar.

Drygt 80 medlemmar deltog när föreningens ordförande Tomas Hagenfors inledde mötet med att berätta om sommarens aktiviteter och med glada kyrkskämt lämnade scenen till kyrkoherden Magnus Segendorff.
Magnus sjöng lågmälda sånger av John Dowland och Paul Simon och förmedlade sommarljusa bilder av hopp och tröst.
Andreas Svahn visade sedan hur flera parallella utmaningar förstärker varandra och gör Region Örebros ekonomi och planering svår. Kortsiktigt orsakade Rysslands krig att bränslet till länsbussarna kostade 100 miljoner mer 2022. Långsiktigt kommer en förändrad åldersstruktur i hela samhället att förändra enormt mycket. År 2070 kommer andelen 80-plussare att ha ökat elva gånger mer än andelen i yrkeslivet.
På en publikfråga om hyrläkare förklarade Andreas Svahn att de fortfarande behövs på vårdcentralerna, men att Region Örebro inte hyr in sjuksköterskor längre och har landets lägsta andel hyrläkarkostnader.
Därefter fika med kaffe och smörgås samt dragning i lotterierna med vinster från handarbetsgruppen och skänkta gåvor.