Resa till Småland och Öland 2022

Tidig morgon tisdagen 23 augusti äntrade knappt 30 glada seniorer Enströms buss för en fyradagars resa till Småland och Öland.

Så var det då äntligen dags för resan till Öland. I två år har vi väntat och undrat om det skulle bli något, eftersom pandemin satte käppar i hjulet blev allt förskjutet.
Bilder från resan hittar du i Bildgalleriet här (öppnas i en ny flik i din webbläsare).

Vi vill börja med att tacka Inga-Lisa Skirling, som var motorn bakom alltihopa. Utan hennes engagemang och kämpaglöd hade det inte blivit någon resa.
Vi vill även tacka Boris Salomonsson, som var vår helt förträfflige guide. Han kunde allt, som var värt att kunna. Och vår chaufför Ingemar Enström forslade oss med säker hand genom landskapet lugnt och tryggt!

Tisdag den 23 augusti samlades 28 förväntansfulla resenärer på Coops parkering, där vi steg på bussen. Bussen rullade så iväg söderut. Efter ett busstopp med fikapaus utanför Ödeshög fortsatte vi till Växjö, där vi intog vår lunch på restaurangen 4 Krogar. Vi promenerade genom Linnéparken och tittade på domkyrkan både utvändigt och invändigt. Sedan fortsatte vi till vattentornet ”Templet”. När man stod under det och sjöng blev det ett enormt eko.
Färden fortsatte till glasbruket Bergdala. De är kända för sin blåa kant upptill på föremålen. Två gossar jobbade i hyttan och vi fick njuta av deras konst, att blåsa glasmassan till vackra ting.
Till slut kom vi så till Kalmar, där vi hade vår inkvartering på Scandic Hotels under resan. Dagen avslutades med middag på kvällen och för en flaska vin fick man betala 408 kronor!

Nästa dag onsdag den 24 augusti var det så dags för Öland. Första dagen där ägnade vi åt den södra delen. Vi började vid Eketorps fornborg, som var en av många borgar på Öland under järnåldern. Borgen är den enda återuppbyggda fornborgen i Sverige, mitt i Ölands världsarv Alvaret. I borgen finns återuppbyggda hus från järnålder och medeltid samt ett museum där man kan se hur man bodde. Två unga entusiastiska guider berättade för oss allt som de bara kunde komma på.
Sedan förflyttade vi oss till Ölands södra udde med Sveriges högsta fyr Långe Jan och Ottenby fågelstation. Vi gick omkring och spanade in fågellivet. Mycket skarv stod på stenarna liksom sälar som gjorde dem sällskap. En trevlig shop hade de liksom ett intressant Naturum. Besöket där slutade med lunch på Fågel Blå. Vi fick en typisk Ölandsrätt, som heter Lufsa. Det är en potatisrätt som äts med lingon och fläsk. Smakade mycket bra!
Därefter bar det av till Vickleby där Carl Malmstens skola med utbildningar för möbel, textil, keramik, byggnadsvård och trädgård ligger. Åter en mycket kunnig guide, som berättade om Carl och hans fru Sivs liv och hur de skapade denna skola tillsammans. Guiden visade bl.a. på några stolar som Carl designat, mycket intressant! Och så var det en vacker trädgård där med en shop för trädgårdsprylar.
Fullmatade med fakta vände vi så åter tillbaka till Kalmar och det blev en kort rundtur i stan innan vi åkte till hotellet och middagen.

Torsdag den 25 augusti bar det av över bron som fyller 50 år i år till norra Öland. Vi började i Paradisverkstaden, som är ett välkänt keramiskt center. Även där togs vi emot av en mycket kunnig guide. Och så vackra föremål det fanns att skåda! Pengarna brände i fickan, så det blev ett och annat trevligt objekt inhandlat.
Nästa besök gjorde vi på Solliden, där kungafamiljen har sitt residens om somrarna. Åter en fantastisk guide, som visade oss runt i trädgården och berättade precis lagom mycket. En glad och positiv tjej, som älskade det hon gjorde. Men kungen träffade vi ej, han var inte hemma! Lunchen intog vi på Sollidens restaurang Kaffetorpet, innan vi drog till Borgholms slottsruin som är resterna av det storslagna barockpalats som Karl X Gustav lät bygga vid mitten av 1600-talet. Där blev det också guidad tur och han talade oavbrutet. Vilken spännande slottsruin, där åtskilliga konserter äger rum.
Dagen slutade med lite egen tid i Borgholm. Solen sken och en och annan glass intogs på någon parkbänk innan vi åter styrde kosan mot vårt hem och middagen i Kalmar.

Så har vi kommit fram till resans sista dag fredag den 26 augusti. Bussen vänder så nosen norrut igen och vårt mål är Oskarshamn. Där gör vi så ett besök på Döderhultarmuseet och åter får vi en väldigt kunnig och intressant guide. Det är en fröjd och glädje, att vi haft turen att få så duktiga guider. Hon visade oss runt på museet och berättade om en del av de ca 200 träskulpturer, som Axel Petersson karvade fram under sin livstid.
Lunchen intar vi sedan på hotell Hulingen i Hultsfred. Hotellets ägare var helt klart musikintresserad för där fanns diverse prylar, som hade med musik att göra. Och maten var helt godkänd. Idag blev det en köttbit och potatis, som omväxling till laxen!
Resans sista besök gjorde vi i Storebro. Där beskådade vi Visans skepp. Mannen som låg bakom konstverket hade inspirerats av Rökstenen där någon ristat in runor, som fortfarande lever i vår tid. Visans skepp hade formen av en skeppssättning. Det var 20 stora stenar, med inskrift på både fram-och baksidan. 40 av våra mest kända och älskade sånger var inristade på stenbumlingarna. Väldigt originellt och häftigt.

Sedan var det bara transporten hem, som kvarstod. Hemma igen efter väldigt intressanta och fullmatade dagar. Synd bara att inte fler tog tillfället i akt, att hänga på. Och så till slut vill vi även tacka våra medresenärer för trevlig samvaro och roligt med nya bekantskaper!