80 år med SPF

Sammanfattning av SPF Seniorernas 80-åriga historia

1930-talet
SPF Seniorerna bildades officiellt den 5 september 1939, då det första protokollförda styrelsemötet hölls i Göteborg. Förbundet hette då Sveriges Folkpensionärers RiksFörbund (SFRF). Syftet med förbundet var att protestera mot att fattiga pensionärers ekonomi var så usel.

1940-talet
I början av 1940-talet fanns cirka 500 000 ålderspensionärer över 67 år. 62 procent av dem hade så låga inkomster att de fick behovsprövade bidrag, främst så kallat fattigvårdsunderstöd. På kongressen 1949 valdes förbundets första kvinnliga ordförande.

1950-talet
Den 1 januari 1955 var en stor dag för de flesta folkpensionärer. De ansluts då till de allmänna sjukkassorna och får del av sjukförsäkringens förmåner. Från mitten av 50-talet kan de allra flesta klara sig med de förmåner som den förbättrade folkpensionen och den nya sjukförsäkringen ger. Mot slutet av 50-talet var det främst ATP-frågan och införande av statliga bostadsbidrag som stod på agendan.

1960-talet
De äldres boendeförhållanden återkom under 60-talet fortlöpande, som ett angeläget tema för kritik och debatt. Alltför många äldre bodde alltjämt i omoderna, ohälsosamma och otrygga bostäder.

1970-talet
Förbundet blev remissorgan i äldrefrågor. Bland annat uppmärksammade förbundet missförhållanden inom långvården. Flera av förbundets förslag har senare vidareutvecklats inom socialtjänsten. Från 70-talets slut var förbundets mål att få minst en SFRF-förening i varje kommun och ett distrikt i varje län. Syftet var att få igång pensionärsråd i kommuner och landsting.

1980-talet
Under 1980-talet skedde stora förändringar inom det äldrepolitiska området. Den nya socialtjänstlagen innebar att de gamla ålderdomshemmen avvecklades. Värdesäkring av pensioner var den stora frågan valåret 1986. Köpkraften hade minskat på grund av prishöjningar och inflation. Vid kongressen 1986 beslöt man att ändra förbundets namn till Sveriges pensionärsförbund SPF. Medlemsantalet var nu nästan 140 000 medlemmar.

1990-talet
Sverige drabbades av en rad krisår under 90-talet då SPF kämpade för att pensionärernas villkor inte skulle försämras. År 1997 hölls den första distriktsordförandekonferensen. År 1998 trädde det nya pensionssystemet i kraft. År 1999 passerade SPF 200 000 medlemmar. År 1999 valdes Barbro Westerholm som förbundets andra kvinnliga ordförande.

2000-talet
På kongressen 2014 togs beslut om att ändra namn till SPF Seniorerna. Idag har SPF Seniorerna cirka 260 000 medlemmar fördelade på cirka 800 föreningar runt om i landet.
Vår nuvarande förbundsordförande Eva Eriksson debatterar ofta frågor som låga pensioner och åldersdiskriminering i både radio, tv och tidningar.
I dag är antalet seniorer 65+ cirka två miljoner människor och ungefär var fjärde röstande svensk är numera pensionär. SPF Seniorerna har en viktig roll att spela även i framtiden. Om drygt 20 år, år 2040, kommer runt 2,7 miljoner människor i Sverige att vara över 65 år.