Studiebesök hos Stadsmissionen

En grupp från SPF Örebro City gjorde ett studiebesök hos Stadsmissionen den 27 februari 2023

Örebro Stadsmission bedriver social verksamhet i Örebro län och stöttar och hjälper människor som lever i utsatthet. Det var hos Stadsmissionens matcentral som gruppen från SPF gjorde ett studiebesök. Under cirka en timma fick man värdefull information av verksamhetsledningen. Oj vilket fint arbete ett fåtal personer gör! Ett antal volontärer finns, men fler skulle behövas!

För att få tillgång till matcentralens butik måste man vara medlem. Man registrerar sig och uppfyller man kraven för medlemskap så får man mot en symbolisk summa hämta matvaror en gång i veckan under en tid. Vad man kan få är beroende på familjens storlek och tillgången på varor. Under 2022 fick cirka 1 800 personer varav 800 barn hjälp. Maten kommer bl.a. från producenter och butiker inom livsmedelsbranchen och ungefär 170 ton mat fördelades inom Stadsmissionens verksamhet. Ett varmt tack till Jonas för ett mycket intressant och tankeväckande besök.