2024 Utflykter

Onsdagen den 15 maj 2024 åkte SPF Senioreran Axberg-Ervalla på vårutflykt. Vi startade från Hovsta och Lillån i ett underbart härligt vårväder. Solen sken och bussen var fullsatt till sista plats. Som vanligt var det Curt Påhlsson som lugnt och tryggt körde oss. Färden gick först till Hammars bryggeri där vi så småningom fick förmiddagskaffe. En av ägarna kunde berätta lite om tillverkningen och den populäraste drycken som tillverkas är julmusten. Färden fortsatte genom vacker natur på småvägar till Närkesberg. Där mitt ute i skogen kunde vi äta vår lunch på restaurangen ”Krogen som inte finns”. God mat i en härlig miljö! Resan avslutades sedan på Godegårds porslinsmuseum. Vi fick en mycket fin guidning och vi kunde sedan beundra allt vackert porslin som finns samlat. Det var verkligen värt ett besök! Därefter åkte vi hemåt nöjda och glada!

Tisdagen den 30 maj 2023 åkte vi på en härlig resa i Bergslagen. Solen strålade från en klarblå himmel och bussen var fylld till sista plats med förväntansfulla SPF-are.
Curt Påhlsson var vår chaufför och guide. Vi åkte på småvägar upp mot Gyttorp och Vikersvik där vi drack fm. kaffe vid Skrekarhyttans ruin. Färden gick vidare mot Älvshyttan, Karlsdals bruk och Rockesholm.
Så vacker natur! Den fräscha naturen och alla stora och små sjöar var så vackra. Många av oss hade aldrig åkt på vägarna som Curt valt.
Vi åt en god lunch på Hällefors Herrgård och därefter åkte vi till Grythyttan, Järnboås och vidare till Nora Annas Cafè vid Fåsjön där em. kaffe serverades. Vi fick förhandstitta på utställningen om Nora Annas liv, som skulle invigas dagen efter.
Tack Curt för att du tog oss med till den vackra Bergslagsnaturen och tack för för din fina guidning. Även tack för din lugna fina busskörning!

11/8 2022

Vi var 23 medlemmar som träffades vid Ervalla hembygdsgård för ett studiebesök. Karl-Erik Blom berättade om hembygdsföreningen som startade 1925 och som i dag har cirka 300 medlemmar. Hembygdsgården har tre vackra gamla byggnader att vårda. Kvarnfallsstugan, Skogsbergsstugan och Sjöbodastugan. En del har man fått i arv och en del har man köpt in och flyttat till hembygdsgården. Mycket arbete läggs ner för att vårda och bibehålla de gamla byggnaderna. I Sjöbodastugan finns utställningar av gamla bruksföremål. I föreningen finns en torpgrupp som letar efter rester av gamla byggnader i skogarna runt Ervalla. Det är också ett mycket bra samarbete med skolan i Ervalla för att barn och ungdomar ska får lära sig om vår historia.

Efter visningen av hembygdsgården promenerade vi till församlingshemmet där det serverades kaffe.

16/5 2022
En härlig och solig majdag reste medlemmar från SPF Seniorerna Axberg-Ervalla på en bussresa runt Väringen. Vi var c:a 50 personer som startade vår resa mot första resmålet som var Glanshammars kyrka. Vi fick en intressant guidning och kunde beundra de vackra tak och väggmålningarna från 1580-talet, som under senaste åren fått en restaurering så alla färger kommit fram tydligare.
Nästa stopp blev Lillkyrka kyrka där Olle Munksten berättade spännande händelser som skett genom åren.
Färden gick vidare till Arboga där vi åt en god lunch på Ågårdens restaurang.
Bussresan fortsatte via Fellingsbro- Ullersätter - Medinge mot Frövi och Kristinebergs handelsträdgård där det fanns många vackra växter att beundra och köpa.
Resan avslutades vid Svalbo där vi drack eftermiddagskaffe med gott bröd.
Vi var alla överens om att det hade varit en härlig vårutflykt!