Ordförandens tankar

Här publicerar vi vår ordförandes månadsbrev. Breven informerar vad som varit och vad som kommer att ske i stora drag.

Månadsbrev

Maj-24. Från Ordförande.

Sommartiden är här, iallafall på klockan, med längre och ljusare dagar. Nu har vi en skön vår att se fram emot innan sommaren anländer. Men mycket ska ske innan dess.

Vi har en fantastisk tre-rätters middag 3/5 på Möckelngymnasiet att se fram emot, en mannekänguppvisning 14/5 med Modehusets nyinkomna och en riktig Njutningsresa 24/5 där vattenblänk och vårens vackra fägring utlovas. Läs mer i detta nummer av Månadsnytt och anmäl dig i tid. Några gympapass med energiska Britt kanske också hInns med, en av  de fantastiska samordnare som fixar det mesta. Tack också till alla våra volontärer och medhjälpare som stöttar.

Saknas någon aktivitet? Styrelsen jobbar på en enkät till alla medlemmar (som lämnat en mailadress). Vi hoppas på många svar om vad du tycker är roligast, vad som står på önskelistan, vad vi som verksamhet kan göra bättre mm. Kanske blir det någon nyhet redan i höst.

Vi försöker också nå ut på så många sätt som möjligt för att fler ska hitta till oss och kanske bli medlemmar. Kanske hörde du Per Nilsson och mig i Cityradion före påsk?  För de nästan 50 nya medlemmarna som hittat oss sedan oktober hade vi en träff 19 april . Där presenterades vad SPF Karlskoga erbjuder i form av aktiviteter samt vad som finns bland förbundets och de lokala förmånerna. Där ställde vi också enkätfrågorna för att se vad vi kan utveckla framöver.  Tanken är att det ska bli återkommande träffar med nya medlemmar.

Personligen gjorde jag en glad upptäckt bland förmånerna lagom till påsk: Under min research avseende allt som SPF seniorerna erbjuder hittade jag Eurofloristen, med 15% SPF-rabatt på blombud! Perfekt för en påskbukett till min dotter i Skåne. Gå in på vår hemsida och skriv Euroflorist i sökrutan. (https://spfseniorerna.blomma.se)

Styrelsen har ett par möten kvar innan sommaren och en distriktsstämma som äger rum i Nora. Som näst största förening i länet har vi 8 ombud som ska representera Karlskoga och föra vår talan vid omröstningar etc.

Du följer väl vår Facebooksida "SPF Karlskoga" ? Och kikar in på hemsidan då och då? Då missar du inget av det som händer i vår fina förening. Påminner också om att du är välkommen ta direktkontakt med mig via mail om du har tips eller annat.

Vi ses i minglet // Anna

April-24. Tankar från en nyvald ordförande.
Det var med skräckblandad stolthet jag svarade ”ja” till valberedningens förfrågan. Att axla ansvaret efter tidigare ordförandes långa erfarenhet blir en utmaning men också ett spännande uppdrag. Förnyelse och modernisering var en uttalad önskan på mig som jag ödmjukt ska försöka åstadkomma tillsammans med styrelsen.

Men den förändring som behövs för att passa dagens seniorer - eller ”juniorer” som riksförbundet kallar de yngsta - måste också balanseras mot våra äldstas önskemål och behov. Det blir små steg i taget, det inser jag.

Vi har en bra upparbetad organisation med ansvariga samordnare för de olika aktiviteterna och många frivilliga ”medhjälpare” vilket är fantastiskt.
Återväxten bland de aktiva är dock något låg vilket gör det svårt att överlämna ansvar. Men här har initiativ tagits för att ”skola in” nya volontärer som vill vara aktiva. Bravo!

Riksförbundet huvuduppdrag: Föreningen uppfyller dessa i stort - men från mitt perspektiv kan Påverkansuppdraget förbättras, dvs jobba för bättre boende, transporter, ökat hemtjänstindex etc.

Jag har också som delmål att vi ska bli fler. Av Karlskogas ca 7000 personer som är över 65 år tillhör ca 11% vår förening. Nog skulle vi kunna nå 15%? Om alla vi som är med fungerar som goda ambassadörer och berättar om det roliga som händer och vilka fina förmåner som är kopplade till medlemskapet, så tror jag det är möjligt. Framtiden får visa vad det blir men jag ger järnet, det lovar jag. Vi ses i minglet. //Anna.