Hemlig resa till Nora
Den hemliga resan gick till Nora.
-
De tre gummorna som skulle till Nora Marken är Noras egen symbol. Vad ni kanske inte vet att dom kom aldrig fram. -
Efter kaffe på Da Capo var det samling vid pumpen. Där den guidade stadsvandringen startade. -
Mycket handlade givetvis om den bevarade trästaden, men guiden var expert på Maria Lang så det blev en del om henne också. -
En av de vanligaste bilderna tagna i Nora är nog denna med kyrkan i fonden? -
Göthlinska gården på bilden är ett museum, där allt är bevarat efter familjen Göthlins hem från slutet på 1800-talet. -
Göthlinska gårdens vackra veranda vetter mot Norasjön. -
Norasjön trafikeras av Plaskus som går till Alntorps ö. -
Strandpromenaden är väldigt vacker med småbåtar liggande hela vägen. Här kollar Bosse vindflöjeln på lusthuset. -
Många är dom, trähusen i Nora. Här några av de mest pittoreska. -
Därefter Bryggeriet, fd. industriområde, numera hantverk, kultur. Mycket var öppet men inte själva bryggeriet. Här ett snopet, törstigt gäng -
Det fick bli Örjan Holms smedja i stället. Där kunde man få sig ett vackert utformat järn. -
Lunchdags i annorlunda miljö. Restaurang "På Spåret" är inredd i en järnvägsvagn. -
Lunch med valfritt grillat. Om man ville kunde man beställa t.ex. vin. Skål, Marianne! -
Man hade lovat +25 grader men det var skönt att sitta inomhus för solen gick i moln. När vi var mätta kom solen igen. -
Guiden väntade på perrongen för guidning på veteranjärnvägen. Men vänta nu, han är inte med oss! -
Stationsmagasinet numera resecentrum/utställning. Innan järnvägen drogs malmen med häst och släde.Behovet av järnväg var stort, förstås. -
Stig beundrar ett av de gamla ångloken. -
På den tiden man delade ut post kunde den transporteras i en så här elegant järnvägsvagn. -
En kort promenad ledde oss till verkstäder och lokstallar. -
Detta är en A-Ford byggd för inspektion av rälsen. Helt enkelt en motordressin. -
Förarplatsen i en gammal spårvagn var väldigt spartansk och helt öppen mot passagerarna. -
Detta såg vi inte i verkligheten, Järlebron, men visst är den snygg? -
Pensionären på bilden kör en replika av "Förstlingen" Sveriges 1:a ånglok (1853). Intresset för gamla tåg och NBVJ gäller hög som låg. -
Kort stopp och presentation om Erskine och Gyttorp, sen på slingriga vägar hem till Laxå.