Riksfinalen i Hjärnkoll är nu avklarad

Tisdag 8 oktober hölls riksfinalen i SPF Seniorernas frågetävling Hjärnkoll.

• Örebrolaget från Hallsberg med Tomas Hagenfors, Christer Einarsson och Torbjörn Härlin
  • Vinnande laget från Södra Älvsborg längst fram, tvåan från Hälsingland står på vänstra sidan och laget från Örebro län står till höger. Allra längst till vänster står Veronica Sjölin som var domare och tävlingsledare, och längst till höger finns Peter Sikström som är generalsekreterare för SPF Seniorerna.

Totalt var 20 lag från hela Sverige inbjudna att delta i SPF Seniorernas final, och alla 20 hade tidigare vunnit kvalificeringstävlingar i sina distrikt som oftast sammanfaller med länet.
Laget från Hallsberg, som representerade Örebrodistriktet, kom på en tredje plats bara 1 poäng bakom det segrande laget från Södra Älvsborg. På andra plats kom Hälsingelaget med samma poäng som Örebrolaget. För att skilja dem åt behövdes särskiljningsfrågor, och båda lagen svarade rätt på alla följande fem frågor.
I en sista fråga där det gällde att ange hur många låtar av Lasse Holm som finns registrerade hos STIM kom Hälsingelaget närmast och knep därmed andraplatsen.

Mer information om tävlingen och frågorna med svar hittar du här.
OBS, det kan ta någon dag innan sidan uppdaterats med årets resultat och frågor.