Höstens ordförandekonferens på Stinsen i Hallsberg

Till höstens ordförandekonferens på hotell Stinsen i Hallsberg kom ca 50 deltagare från 19 av länets 23 föreningar.

• Fullsatt i konferenslokalen på Stinsen
  • Distriktsstyrlsen vänd mot deltagarna med Birgitta Borg som moderator
  • Fullsatt i konferenslokalen på Stinsen
  • Distriktsstyrlsen vänd mot deltagarna med Birgitta Borg som moderator

Till höstens konferens hade förutom föreningsordföranden även kassörer och sekreterare bjudits in.
Vår distriktsordförande Siv Kanon inledde konferensen och hälsade alla välkomna. Siv påminde om telefonbedrägerier samt att det är svårt få kontakt då t.ex vården ringer från dolt nummer och man inte törs svara. Hon rapporterade också från senaste RPR (Regionens Pensionärs Råd) angående jämlik vård. Det är inte självklart att äldre vårdas med samma prioritet som yngre.
Efter inledningen presenterades distriktsstyrelsens medlemmar och sedan gick man varvet runt. Varje förening fick informera om sina möten och olika aktiviteter samt eventuella problem och svårigheter och vad man tycker att distriktet kan hjälpa till med.
Bland frågor som kom upp nämndes svårigheten att få med yngre "juniora" seniorer i föreningarna samt hur vi når de ofrivilligt ensamma. Birgitta Borg informerade om en kommande rekryteringskonferens på Svalan i Brunnsparken.
Lokalproblem och kostnader för månadsmöten och matlagning diskuterades också.
Många föreningar spelar boule och ett distriktsmästerskap efterlystes.
Samarbete med andra pensionärsorganisationer diskuterades och pågår i en del föreningar. Även distriktsstyresen har möten med andra organisationer och diskuterar möjligheter till samarbete.

Som en del i konferensen hade ordföranden, kassörer och sekreterare gruppdiskussioner där man utbytte erfarenheter och lärde känna varandra.
Upplägget var bra och kommer att upprepas på kommande konferenser.