Våra träffar hösten 2021

Lite information om det som hänt under hösten

Tisdagen den 14 december

SPF Seniorerna Eklandet har haft julfest med ett 60-tal deltagare. Efter glöggmingel hälsade ordförande Maggie Aronsson alla välkomna och lämnade en del information. Stay Close framförde sedan första delen av sin stämningsfulla julunderhållning. Efter det åt vi en jultallrik och Stay Close avslutade sedan sin julunderhållning. Efter kaffe och kaka var det dragning i lotteriet och en mycket trevlig och stämningsfull eftermiddag var slut.
Nästa månadsträff är tisdagen den 18 januari.

Fredagen den 19 november

SPF Seniorerna Eklandet
har haft en försenad 10-års jubileumsfest på Gotthards kök & matsalar, med ett femtiotal medlemmar närvarande, varav flera som varit med i föreningen sedan starten. Ordförande Maggie Aronsson hälsade alla välkomna. Efter middagen uppvaktade SPF:s distriktsordförande Christer Wiström föreningen med ett diplom från SPF:s förbundsordförande Eva Eriksson och en present.
Vi hade glädjen att hälsa flera medlemmar välkomna som varit med i föreningen sedan starten och vi samlade alla vid två bord som gav tillfälle till många glada samtal och minnen. Vår BIrgitta Nygård har varit medlem i styrelserna under alla åren och uppvaktades med en välförtjänt blomma som ett stort tack.
För den uppskattade underhållningen svarade Maria och Stefan Rolf från dansbandet Titanix. Det var sedan dragning i lotteriet och en mycket trevlig kväll avslutades med kaffe och kaka.

Tisdagen den 9 november

SPF Seniorerna Eklandet har haft månadsmöte med ett 60-tal deltagare. Ordförande Margaretha Aronson hälsade välkommen och informerade från en del sammanträden, som hon deltagit i.
Dagens första gäst var Caroline Davidsson, som berättade, visade små filmer och bilder från sin och sin syster Johannas strapatsrika skidtur med hjälp av snökite över Grönland De var de första som skidade de 230 milen från söder till norr, med var sin pulka med 115 kg last. De såg många spår av djur, bl a isbjörn och träffade också några japanska glaciologer, innan de var framme vid slutstationen Qaanaaq efter 36 dagar.
Efter kaffet informerade Gunilla Almesåker om SeniorNet och deras studiecirklar.

Tisdagen den 12 oktober

SPF Seniorerna Eklandet har haft månadsträff med ca 60 deltagare, varav några från andra SPF-föreningar. Ordförande Margaretha Aronson hälsade alla välkomna och lämnade information från senaste KPR-mötet och om den digitala "Äldredagen".
Dagens gäst var Lars-Erik Wallhagen, som berättade och visade bilder från sitt arbete med provflyg på SAAB till hjälpflyget MAF (Mission Aviation Fellowship).
Efter kaffet var det mannekänguppvisning med kläder för damer och herrar från BJ:s Mode. Några av föreningens medlemmar var mannekänger och tackades med var sin rosbukett.

Torsdagen den 7 oktober

Den 7 oktober var det dags för Utflykt/Vandring nr 2. Vi styrde kosan mot Lunds Backe nära Vallerstad Kyrka. Där finns ett av Östergötlands märkligaste gravfält, beläget högt uppe på en ås.  Det består av 82 resta stenar på rad och ca 80 runda stensättningar ca 2000 år gamla, från romersk järnålder.

Tisdagen den 14 september

SPF Seniorerna Eklandet har haft höstens första månadsträff med som p g a restriktionerna bara hade femtio deltagare. Ordförande Margaretha Aronson hälsade välkommen och informerade om höstens aktiviteter. För underhållningen svarade Mikael Billemar och Kjell Silverwitt. De sjöng och berättade existentiella sångtexter om glädje, oro och hopp av Björn Afzelius och Jonny Cash. Efter kaffet informerade vår kassör Carita Åbom om "Framtidsfullmakten". Våra underhållare avslutade en trevlig eftermiddag med några fler sånger.

Tisdagen den 10 augusti

SPF Seniorerna Eklandet har haft ett försenat årsmöte i Landeryds Hembygdspark.
Ordförande för mötet var Linköpings borgmästare Lars Vikinge.
Efter avslutat årsmöte informerade han en del om vad som händer i Linköpings kommun.
I pausen serverades kaffe och bröd. För underhållningen svarade Hazze Stefanz. De sjöng och spelade melodier av  bl a Elvis och Mats Paulsson.
Det var en riktig nostalgitripp med trevliga presentationer mellan låtarna.