Österlen 2022

30 aug - 1 sept

ÖSTERLEN

Hur får man till en mycket lyckad, rolig och informativ resa till Österlen i Skåne?
Svaret är att föra samman Kerstin Larsson med Kanalbuss. Kanalbuss i sin tur ställer upp med en bekväm buss, duktiga chauffören Bernhard och duktiga och erfarna guiden Anna Kull. Kerstin, Bernhard och Anna såg till att vi trettionio deltagare hade en fantastisk resa 30 augusti – 1 september 2022.

30 augusti: Bussresan startade 07.00 från Fjärrbussterminalen och fortsatte via Berg och Ljungsbro. Vi hade också medlemmar med från andra SPF-föreningar vilket var glädjande. Efter en bussfika och förfriskningar som Kerstin och Arne bjöd på, anlände vi till Bosjökloster som har anor från 1100-talet och ägs och drivs av familjen Bonde. Där åt vi en mycket god fisksoppa och hembakat bröd. Vi kunde också njuta av en prunkande trädgård i solskenet.
Kivik var nästa besöksmål och där besökte vi ”Äpplets hus” och kunde göra inköp i butiken hos Kiviks Musteri. På Österlen får man uppleva det vackra ljuset och de stora vidderna. Många kända/ berömda personer kommer därifrån eller bor där. Jag redovisar några kända namn som Ulf Lundell, Hasse Alfredsson, Henrik Åkesson (fjärde generationen på Kivik) Peder Fredriksson, Nils Landgren, Gudrun Schyman, Alfred Nobel, Bertil Torekull med flera. Dag Hammarskjölds Backåkra är numera ett museum.
Vi besökte också Ravlunda kyrkogård för att hedra Fritiof Nilsson Piraten och Olle Adolphson. Ravlunda kyrka har som de flesta kyrkorna i Skåne torn som har så kallade trappgavlar. En dag går fort och vi börjar närma oss hotell Svea i Simrishamn för middag och incheckning.

31 augusti: När Kurt Wallander vill tänka ostört beger han sig till Ale stenar. Många tog promenaden upp till fornlämningen som är en typ av skeppssättning. Där upplevde de vackra vyer över land och hav. Kåseberga besöktes av oss andra och vi kunde också njuta av en vacker havsvy.
Vi besökte Österlenkryddor som Anders och Cherztin Persåkre driver och värnar om den äkta svenska kryddan. De odlar och sammanställer sina egna kryddblandningar och har också glasstillverkning. Allt de använder i sin tillverkning är närodlat. Kön var lång till kassan när vi fick köpa olika spännande kryddor och kryddblandningar. Lunch intog vi hos Österlens Kokkonst där all mat är hemlagad och allt smakade väldigt bra. (www.osterlenkokkonst.se). Vinprovning stod nu på schemat och vi begav oss till Skepparps Vingård där vi provade fyra olika viner och fick guidning av en kunnig sommelier. Tyvärr kunde vi inte köpa några viner, då lagarna ännu inte ändrats. De svenska vinodlarna hoppas att ändring sker under 2023. Bussen återvände därefter till vårt hotell Svea i Simrishamn och vi fick en guidad tur av Anna Kull i innerstaden. Därefter gemensam middag.

1 september: Glimmingehus måste besökas när man besöker Österlen. Här mötte två kunniga guider upp oss. En grupp som orkade gå i stentrappor fick en historisk guidning med mycket inlevelse och en grupp fick se Glimmingehus via bildspel och föreläsning. Alla var mycket nöjda och beundrade det ståtliga byggnadsverket. Innan man går in i byggnaden ska man hälsa på jätten som man tror hjälpte till att bära och bygga med de stora stenarna. Om man inte hälsar så kan de ske olyckor. Denna folktro håller man på med än i dag! Glimmingehus är 523 år gammalt (1499) och tillhörde på den tiden Danmark.
På Petersborgs gård odlar man senap. Vi uppmanades att titta på våra senapsburkar om det är svenskodlat senapsfrö. De tillverkar och säljer sina olika senapssmaker och också här blev kön till kassan i gårdsbutiken lång i butiken. Många spännande smaker fanns att tillgå och vi blev bjudna på förmiddagsfika.
Lunch åt vi på restaurang Rökeriet och därefter tog vi en liten omväg för att besöka utvandrarmonumentet i Karlshamn, innan färden fortsatte mot Ljungsbro, Berg och Linköping.
Trettionio nöjda och glada resenärer TACKAR för en givande och trevlig resa!
Besök gärna: www.seOsterlen.se för fördjupad information av besöksmål mm.

Text: Wivi-Anne Tjäder
Foto: Kattis Dahlström, Kerstin Larsson, Lena Vindeby, Wivi-Anne Tjäder