Våravslutning och 20-årsjubileum

29 maj

20-års jubileum och våravslutning 29 maj 2024

SPF Seniorerna Vreta kloster firade sitt 20-års jubileum och sin våravslutning onsdagen den 29 maj på Söderköpings Brunn. Vi var 81medlemmar som deltog i firandet denna soliga och vackra majdag.

Vi startade eftermiddagen med en välkomstdrink och Christer Vindeby hälsade alla välkomna. Därefter intog vi en smakfull lunch bestående av Wallenbergare och en somrig dessert.

Christer passade på att tacka hedersmedlemmen Kerstin Larsson för hennes engagemang under föreningens tjugo år. Kerstin har under många år haft hand om reseverksamheten och hennes anordnade resor har varit mycket uppskattade av medlemmarna. Sedan en tid har Christina och Arne Pihlström tagit över den uppgiften. Kerstin förärades med blommor.

För eftermiddagens underhållning hade Anki Onmalm och Kerstin Sjöberg engagerat Claes Lövgren (Lövgrens orkester) och Marcus Österlund. De gav oss en musikalisk resa med kända melodier och deras repertoar var allt från ”Jag har bott vid en landsväg” till ” My Way”. Claes har en fantastisk sångröst och vi fick nöjet att sjunga med i många av låtarna som bland annat Lasse Berghagen, Ted Gärdestad skrivit.

Efter underhållningen fick vi låna mikrofonen och göra en återblick på föreningens uppstart och verksamhet under 20 år. Margareta Sällö Andersson och Kerstin Larsson intervjuades av Christer och Margareta berättade hur hon var med och startade upp interimsstyrelsen 2003. 2004 startade den nuvarande föreningen upp och Margareta var då sekreterare och vice ordförande, Kerstin Larsson var kassör. Kerstin Larsson kunde sedan berätta många minnen från fester, danser, silluncher i Flemma, resor inom och utom riket, mannekänguppvisningar, ballongdans och mycket mera under dessa tjugo år.

Wivi-Anne Tjäder läste några verser som handlar om föreningen och som framfördes för första gången. Kerstin Larsson skrev verserna 2004 och de var aktuella även i dag.

Vi som är engagerade i styrelsen och olika aktiviteter i dag har följt i tidigare upptrampade spår. Christer är föreningens fjärde ordförande och Birgitta Fredriksson som var hans företrädare var med och firade. Margareta Sällö Andersson var föreningens första sekreterare, Inga-Lill Sjöberg tog över den rollen och undertecknad tog över sekreteraruppgiften efter Inga-Lill.

Christer fick frågan vad han är extra stolt över med föreningen. Vi får ofta mycket beröm för alla kurser, cirklar och aktiviteter som föreningen anordnar och vi är den förening som har flest aktiviteter inom Linköpingskretsen. Studieförbundet Vuxenskolan rosar SPF Seniorerna i Vreta kloster och anser att vi är ett föredöme. Christer hoppas också att framtiden för föreningen blir ljus och fortsatt lika aktiv och engagerande.

Under tiden som föreningens återblick framfördes, intog vi jubileumstårta och kaffe.

Bussen avgick från Söderköpings Brunn klockan 16.00 .

Vi tackar för en trevlig eftermiddag tillsammans, fin och vänlig service på Söderköpings Brunn med sin pampiga omgivning och byggnad.

Text: Wivi-Anne Tjäder
Foto:Wivi-Anne Tjäder och Kattis Dahlström

Se fler foton i bildgalleriet