GÅS – Gott Åldrande i Skåne

Följande referat från inspirationsdagen om Hälsa och Välbefinnande som SPF Seniorerna 159 Hässleholm anordnade 10 oktober 2024, har tonvikten på projektet GÅS (Gott Åldrande i Skåne), ett stor och viktig projekt för äldre som vi gärna vill informera om.

• Ruth Brunner, ordförande i SPF Seniorerna Hässleholm, tackar professor Sölve Elmståhl för ett intressant föredrag om GÅS-projektet.

Inspirationsdag om hälsa och välbefinnande i Hässleholm

10 oktober var Röda Salongen i Hässleholms kulturhus med 300 platser nästan fullsatt. SPF:are från hela kommunen hade samlats för att vara med på Inspirationsdagen om hälsa och välbefinnande, anordnat av SPF Seniorerna 159 Hässleholm.

Ruth Brunner, ordförande i Hässleholm, hälsade alla välkomna och presenterade professorn och överläkaren Sölve Elmståhl som berättade om projektet GÅS (Gott åldrande i Skåne) som är en del av Sveriges största äldrestudie genom tiderna kring hälsa och vård, SNAC (Swedish National Study on Aging and Care).
Studien startades 2001 och omfattar 15.000 personer mellan 60-96 år som följs upp vart tredje år, såväl genom medicinska undersökningar som frågor kring livssituationen. Dessutom tar man vart sjätte år in nya deltagare.

Målen med studien är bland annat att undersöka vilka riskfaktorer som finns för insjuknande och förlopp av sjukdom och försöka beräkna ett framtida behov av vårdplatser. Unikt för GÅS är att man också ställer frågor till anhöriga, t ex partner och barn. Idag verkar 650.000 personer som anhörigstödjare, och utan dem hade kommunerna haft svårt att klara allas omsorgsbehov.
Äldre blir allt äldre! Medellivslängden ökar hela tiden. År 1948 hade en person som då var 65 år, 12 år kvar att leva. Dagens 65-åring har i snitt 21 år kvar att leva.

Gott åldrande innebär livstillfredsställelse, god hälsa och kognition och social kompetens. Personlig kontroll (autonomi), oavsett sjukdomsproblematik, har också stor betydelse för måendet. Livstillfredsställelse handlar om hur vi hanterar motgångar. Välbefinnande är hur vi själva uppfattar att livet har blivit.

Ensamhet är subjektiv och emotionell, man kan ha en känsla av ensamhet även när man bor tillsammans med någon. Social isolation är något annat – den kan vara självvald men också drabba ensamboende. I Sverige finns ett högt deltagande i föreningsliv vilket kan minska både social isolation och ensamhetskänslor.
Undersökningar har visat att ensamheten är störst bland unga människor från 15-årsåldern in i tjugoårsåldern för att sedan avta, men den ökar igen över 75-årsåldern. Ensamhet påverkar en persons hälsa, sjukvårdskonsumtion och livskvalitet. 60% av alla som är 60 år och äldre upplever sig ensamma, trots att de har sociala kontakter. 6% är socialt isolerade. I åldern över 80 år upplever 75% ensamhetskänslor.

Våra fysiska förmågor avtar med tiden. Balansförmågan avtar – en 60-åring kan fortfarande stå på ett ben i 60 sekunder medan en 70-åring inte klarar det i många sekunder. I 80-årsåldern har man bara 60% av sin muskelmassa kvar. Glädjande är att den fysiska funktionsförmågan förbättrats hos dagens 60-åringar jämfört med för 18 år sedan. Nya generationer har också bättre kognitiva förmågor.

Något man kan göra för att bibehålla sin hälsa och välmående är att träna – det kan man göra hela livet, även i 90-årsåldern syns tydliga resultat! Socialt nätverkande i form av hobbies och föreningsaktiviteter är väldigt viktiga för hälsa och välmående, inte minst i högre ålder.

Professor Sölve Elmståhl avslutade sin mycket intressanta redovisning av GÅS-projektet med ett citat från sin favoritförfattare Anders Österling: ”Det gäller att dö ung så sent som möjligt”.

Om du vill veta mer om GÅS-projektet, klicka på denna länk:

Efter fikapausen var det dags för programmets andra del.
Jesper Aspegren, välkänd programledare från TV, bidrog till publikens hälsa genom att locka till många skratt! Jesper berättade anekdoter om olika mänskliga möten, såväl minnen från sin barndom i Landskrona som sina år som programledare för olika program, bland annat Antikrundan.

Ett stort tack till styrelsen i SPF Seniorerna 159 Hässleholm för en väl arrangerad, intressant och rolig eftermiddag!