Att söka medel från Arvsfonden

Allmänna arvsfonden är en svensk statlig fond, instiftad av Sveriges riksdag 1928, dit medel tillfaller från de dödsbon som inte har någon arvinge, alltså när det varken finns någon släkting närmare än kusin eller något skrivet testamente. Föreningar och andra ideella organisationer kan söka projektstöd ur fonden.

Sedan 2021 har man breddat målgruppen till att även omfatta äldre personer 65+.
Det är som tidigare nämnts endast föreningar och ideella organisationer som kan söka pengar hos arvsfonden, inte privatpersoner.

Arvsfonden skiljer mellan projektstöd, vilket innebär att göra något, och lokalstöd som är att bygga något. Vid båda varianterna finns krav att projektet kan överleva även efter att projekttiden har gått ut.

Här följer kortfattad information om vad de två olika sortens projektstöd innebär.

Lokalt anläggningsstöd innebär att man gör en byggnation där nyskapande verksamhet kan bedrivas. Stödet avser inte renoveringar, underhåll, utbyggnad av ordinarie verksamhet, flyttbar utrustning eller tillgänglighetsanpassningar, utan det ska vara ett nybygge av en anläggning där en helt ny verksamhet ska bedrivas. Man kan söka upp till 70% av kostnaden inklusive moms, maxbeloppet är 5 miljoner kronor inklusive moms. 30% av finansieringen måste föreningen själv ordna eller ha fått klart genom andra bidrag och instanser.

Det finns tre kriterier för att få lokalt anläggningsstöd beviljat:

1.     Utveckling och ny målgrupp – inom en radie på 10 km får det inte finnas samma verksamhet på orten

2.     Målgruppens delaktighet – efterfrågan ska komma från målgruppen som ska vara delaktig i planeringen.

3.     Överlevnad minst 10 år – det krävs en plan, driftkalkyl, relevanta samarbetspartners. Detta följs upp efter 3, 4 och 10 år.

Projektstöd innebär att göra något, dvs att utveckla en metod, arbetssätt eller verksamhet. Här ersätter Arvsfonden 100%. Det ska vara projekt som varar 1–3 år. Projektet ska vara utvecklande dvs förbättra och förändra, och målgruppen måste även här vara delaktig.
Det ska finnas en plan för efter att projektet tagit slut så även här finns krav på överlevnad.
Projektstödet kan fås för löner, aktiviteter, lokalhyra, produktion av filmer, appar böcker, hemsida och ekonomiadministration.
Föreningar, stiftelser och huvudmän kan söka.

Ring till Arvsfonden och fråga!
Man kan alltid ringa till Arvsfonden och prata med deras administratörer, ifall man har frågor eller vill veta om ett tilltänkt projekt kan omfattas av stödet. De har särskilda telefontider för att man kan bolla ens organisations projektidéer med dem!

Telefontider är tisdagar och torsdagar kl 9.00–11.00 för projektstöd (tel. 08-700 09 40) och torsdagar kl 9.00–11.00 för lokalstöd (tel. 08-700 08 41).

Eller läs mer på hemsidan: www.arvsfonden.se

I mars 2023 hade SPF Seniorerna ett väldigt bra webbinarium om hur man söker pengar hos Arvsfonden. Om man inte hade möjlighet att titta då, finns den inspelad på Youtube HÄR