Försök inte lura mig!
Tips!
Många erbjudande och reklamkampanjer, särskilt vid julen, skickas till oss.
Företagen tävlar om att sprida sina erbjudande och det är enkelt för bedragare, vars metoder blir allt med sofistikerade, att smälta in.
Några tips:
1. Aktivera Bank-ID på t.ex. Klarna (finns andra företag också)
Gå in i din profil på Klarna och välj under inställningar "Kräv Bank-ID vid köp". Då gör du det svårare för någon annan att handla på ditt personnummer med Klarna som betalningsmetod.
2. Handla från säkra hemsidor
När information skickas på internet görs det antingen öppet och läsbart eller krypterat. För att det ska vara krypterat kan du kontrollera att webbsidans adress börjar med https och inte bara http. Många webbläsare markerar även detta med ett hänglås i adressfältet.
3. Klicka inte på länkar i okända e-postmeddelanden & SMS
Se upp för e-postmeddelanden och SMS som uppmanar dig att klicka på länkar – även om det verkar komma från din bank, vårdcentral eller Postnord. Framförallt om det är för varor eller tjänster du inte känner till. Tänk på att banken, vårdcentralen och posten aldrig kommer ringa, SMS:a eller skicka e-post till dig med en uppmaning att du behöver betala in mer pengar för att få ditt paket eller verifiera dig med pinkod eller Bank-ID. Blir du osäker ska du googla upp telefonnumret till exempelvis banken och ringa dem direkt och fråga om ärendet.
4. Säg inte ditt personnummer högt i butik
Har du fått frågan om du är medlem när du handlar i en butik?
Istället för att säga personnumret kan du lämna fram ditt ID-kort eller skriva ner det på en lapp som du visar för kassabiträdet.
På så sätt kan du minska risken för att någon kan snappa upp personnumret i kön.
Tips och råd på hur du kan förebygga bedrägeri
på nätet, via telefon eller e-post.
Polisen - läs mer här!