Ett annorlunda jubileumsfirande med tåg

SPF Seniorerna Gullvivan i Brösarp firade sitt 60-årsjubileum den 29 maj på ett mycket trevligt och annorlunda sätt. Ca 100 medlemmar och inbjudna gäster åkte ut på tågresa med ånglok från Brösarp Station till scoutstugan i Sankt Olof. Ångtåget på Österlen är Sveriges äldsta museijärnväg och sträckan samt tågen underhålls och drivs av föreningen Skånska Järnvägar.

• Musikunderhållning på tåget
  • Brösarps station
  • Morten Kehler från distriktskansliet grattar och överlämnar en gåva.
  • Välkomstbubbel och samkväm.
  • Musikunderhållning på tåget
  • Brösarps station
  • Morten Kehler från distriktskansliet grattar och överlämnar en gåva.
  • Välkomstbubbel och samkväm.

Det tog ca en halvtimme med tåg i sakta mak genom det vackra vårlandskapet för att nå fram till stugan, där alla steg av och blev bjudna på bubbel, pizzaslice och naturligtvis prinsesstårta för att fira föreningens ”födelsedag”.

Ordförande Philip Ohlsson hälsade alla välkomna. Anita Persson berättade om föreningens historia och inbjudna ordföranden från närliggande föreningar Simrishamn, Smedstorp, Borrby och Tomelilla passade på att gratulera och överlämna presenter.

Personalen från distriktskansliet var också inbjudna och gratulerade Gullvivan med en gåva. Vi fick lyssna till tonerna av dragspelsmusik både på tåget och vid scoutstugan.

En festlig och välordnad dag där alla fick vara med i gemenskapen. Vi önskar Gullvivan lycka till i många år framöver med er fina föreningsverksamhet!

Text: Marjolein van Leusen, SPF Seniorerna Skåne, distriktskansliet