Ordförande har ordet.

GOTT NYTT ÅR 2024!

SPF-föreningen Kabusa bildades år 2000 och medlemmarna kom från orterna utanför Ystad mot Löderup. Ibland får vi frågan varför ”Kabusa” finns med i vårt föreningsnamn. Byn Kabusa finns ju längs vägen mellan Ystad och Glemmingebro och det var kanske en markering att det var medlemmar som bodde utanför tätorten Ystad, men nu har vi även många från Ystad och några
från våra grannkommuner.

Styrelsen består av ordförande och åtta ledamöter, varav en vakant i år. Jag blev medlem 2017
och har varit ordförande i två år. Utöver styrelsen har vi festkommitté,  ombud & funktionärer, cirkelledare, ledare för veckoaktiviteter, valberedning  m fl som ställer upp och ser till att allt fungerar vid våra sammankomster. ETT STORT TACK till alla för mycket gott samarbete.

Månadsmöten har vi i Glemmingebro Medborgarhus vilket blev förklarat som Skånes yngsta byggnadsminne den 6 okt 2023, nr 18 i Ystads kommun. Styrelsemötena har vi i Scoutstugan i Nybrostrand.

Medlemsantalet är nu 364 och 32 vänmedlemmar. Vi har alla ett ansvar att försöka hitta nya medlemmar. Några som kommer till oss är nyinflyttade eller har goda vänner som redan är med.

Valberedningen har en viktig uppgift under hela året och blir Du kontaktad om något uppdrag iföreningen så tveka inte att tacka ”JA”. Det behövs alltid nya kandidater på olika poster i vår förening.

Information vi om vad som är aktuellt och även vad som händer i Distrikt o Förbund meddelar vi på månadsmötena. Vi tar gärna emot synpunkter på vår verksamhet och kom gärna med förslag
på nya aktiviteter.

I programmet för 2024 hittar Du information om verksamheten under året, men uppgifterna om styrelsen mm kan ändras efter valen på årsmötet. Alla uppdateringar annonseras på hemsidan www.spfseniorerna.se/kabusa och vi har även ”SPF Kabusa” på facebook.

Kontaktuppgifter hittar Du i programmet.  Har Du inte tillgång till internet får Du gärna ringa oss.

Vi ser framemot verksamhetsåret 2024!

Saga Nilsson

Bilden är från Kabusaåns utlopp.