Om SPF Seniorerna Kretsråd Kristianstad kommun

SPF Seniorerna Kretsråd i Kristianstad Kommun är en samverkan mellan de 10 SPF föreningarna i Kristianstad kommun.

Kretsrådet ska arbeta med frågor inom kommunens och andra instansers områden som är angelägna för seniorer. Utifrån detta tillvarata medlemmarnas intressen.

Det sker bl a genom att:
• Medverka/delta i kommunala organisationer ämnade pensionärsfrågor; t ex Kommunalt Pensionärsråd (KPR), ABK seniorråd mfl..
• Informera sina medlemsföreningar i pensionärsangelägna frågor i samband med kretsrådsmöten.

Organisation:
Ordförande i SPF föreningarna inom Kristianstad kommun.
Adjungerande till kretsrådsmötena är SPF Kretsråds representanter i KPR, ABK och övriga pensionärsråd där Kretsrådet har representation.

Ledning:
Sammankallande av kretsråd cirkulerar mellan föreningarna och utses för två år i taget. Byte sker vid vårmötet. Sammankallande förening håller med ordförande samt sekreterare.

Ekonomi:
Kretsrådet har ingen egen ekonomi och därmed ingen kassör.

Ytterligare detaljer kring Kretsrådets samverkan finns på sidan Styrdokument