Historik SPF Kretsråd i Kristianstad kommun

Den 26 november 1990 i Degerberga församlingshem bildades föreningen ”Kristianstad Kretsen” bestående av de 10 lokala SPF föreningarna i Kristianstad kommun.

Sven Erik Karlsson SPF Linderöd-Äsphult valdes till ordförande första gången. Därefter hade Folke Persson SPF Havsvinden Åhus och sedan Lars G Niwongh SPF Tollarpsorten uppdraget. Sista ordförande innan omorganisationen (start 2020) var Greta Nordquist, SPF Seniorerna Wä-Skepparslöv.

På årsmötet 2020 beslöt man att inleda avvecklingen av ”Kretsen” som förening och ersätta den med en samverkan benämnd ”SPF Seniorerna Kretsråd i Kristianstad kommun” och med utgångspunkt i Styrdokument daterat 2020-02-14.

Avvecklingen av föreningen ”Kretsen” slutredovisades på Kretsrådsmötet 14 oktober 2022 och avvecklingsgruppen upphörde.