SPF, PRO och Lunds kommun har kartlagt äldres önskemål om boende

Antalet seniorer ökar för varje år. SPF föreningarna i Lunds kommun vill att kommunen planerar för bra boenden för oss seniorer. För att få underlag för våra krav på Lunds kommun genomförde SPF Seniorerna i Lunds kommun och PRO i september 2019 en enkät bland sina medlemmar angående nuvarande boende och önskemål om framtida. På underliggande sidor redovisar vi resultatet av enkäten samt visst bakgrundsmaterial.

Resultatet av studien presenterades vid en konferens i Folkparken i Lund den 29 november 2019.

I konferensen deltog sakkunnig i bostadsfrågor från SPF, politiker och tjänstemän från Lunds kommun samt ett antal bostadsföretag, som bygger och förvaltar bostäder för äldre.

Klicka här  för att komma till ett reportage från konferensen (öppnas i nytt fönster).

I kolumnen till vänster finns länkar till sidor med resultatet av enkäten samt visst bakgrundmaterial.

Sydsvenskan publicerade 2019-12-29 en stor artikel med anledning av enkäten. Klicka här för att komma till artikeln.