Månadsmötet 21 augusti 2024

Maria Thorsson hos SPF Skurup
Nästa vecka lämnar prästen Maria Thorsson Skivarps församling för att tillträda en ny tjänst i Fuengirola i Spanien. Men innan dess hann hon besöka SPF Skurups första månadsmöte för hösten för att berätta om sitt arbete för Svenska Kyrkan i utlandet.

Mest har hon varit mobil präst, vilket innebär att ha hand om flera församlingar i de länder hon tjänstgjort. Hon har bott i Dubai och Toronto, där församlingen bestod av både Kanada och Nordamerika.
Det var ett spännande och omväxlande liv hon kunde berätta om. Förutom gudstjänster och det vanliga församlingsarbetet stod bland annat fängelsebesök, sjukhusbesök, skolbesök och olika andra sociala insatser på programmet. Hon var också fältpräst. Och så fick hon intervjua prinsessan Madeleine hos kvinnoföreningen Svea.
Lite lugnare har Maria, bördig från Skurup, haft det som präst i Skivarp. Men nu bär det alltså av igen.

I Spanien blir det faktiskt min första tills vidare-anställning, sade hon.
”Hanteras varsamt” är hennes motto i möten med människor.
Berättelsen blev mycket uppskattad av de hela 157 medlemmar som kommit till månadsmötet. På förfrågan meddelade Maria att motorcykeln förstås ska med till Spanien. Lite fotboll blir det också. Hon har ju spelat i Skurups AIF:s 13-årslag.

Vid månadsmötet informerade även auktoriserade juristen Jesper von Wowern om familjejuridik. Det blev mycket matnyttigt om bland annat arvsrätt, testamente och bouppteckning.

Det gavs också information om kommande kurser i hjärt- och lungräddning och i civilrätt. Och om övriga kurser på programmet samt om resor, danser och fester.

Som vanligt medverkade egna kören Sånglusten med vacker sång. Och som alltid var stämningen hög runt kaffeborden.