Lilla Rödde Museum och Helgagårdens ost

• Eldstad
  • Grillad smörgås av surdegsbröd fylld med ost, salami, tomat och paprika
  • Sallad med burrata

Utfärd med 18 medlemmar till Lilla Rödde Museum och Helgagården.

Gården Lilla Rödde, belägen i skogen strax innan Blentarp. En gammal kringbyggd gård som ägs av Färs Härads Hembygdsförening och Sjöbo kommun. På gården finns samlingar av lantbruksmaskiner, möbler och textilier. Möblerna är klädda med flamskvävnader, som är vävda under 1700-1800 talet, varav en del mönster härstammar från "Gästgivardöttrarna i Everlöv". Dessa var välkända vida omkring för sina vävnader i otroliga färger.
På slutet av 1800-talet föddes två döttrar som tillverkade varsin hemgifter men gifte sig aldrig. Idag kan man beskåda deras fantastiska alster som bevaras för framtiden. Man blev djupt imponerad av vad de hade åstadkommit. Mycket intressant var det att se möbler bl annat ett stort stenbord, "som stod där det stod". Det var också fantastiskt att få höra guiden berätta hur detta hanteras idag. Allt packas ner under vinterhalvåret för att sedan packas upp igen i maj månad. Detta för att de vackra färgerna ska kunna bevaras.

Mycket intressant besök, som gjorde oss hungriga, så färden gick vidare till Helgagårdens delikatess & Cafè i Hemmestorp för lite lunch. Vi serverades en rejäl grillad smörgås av surdegsbröd fylld med ost, salami, tomat och paprika och till detta ett vackert salladsfat med burrata-ost.
Supergott! Vi fick också mycket intressant information om både verksamheten och hela gården, som låg underbart vackert i skogen.

En jättefin dag!
Bilder och text: Märta Sjöberg