Provning av 3 Röda & 3 Vita

Fredagen den 19 april träffades 49 vinintresserade Willbattingar på Sjölyckegården i Kiaby för att lära sig om kultur och odlingsplatser knutna till 3 vita och 3 röda viner från olika delar av världen. Gästerna möttes av vackert uppdukade bord, förberedda för smakprovning

• Några av de provade vinerna. Foto IL

Det första vinet som presenterades var det som alla erhöll vid ankomsten: Ett mousserande Rotari från trakten norr om Gardasjön i Italien. Leif berättade hur mousserande vin framställs i förhållande till champagne.

Nästa vin var ett vitt vin från Kalifornien av druvan Chardonnay, en av världens vanligaste vita druva. Namnet var Lynx (Lodjur) och tillverkas av ett stort kooperativ. Här fick vi höra om vita viner från varmare klimat och den mallolaktiska jäsningen för att minska äppelsyran.

Därefter förflyttade vi oss till Nya Zeeland och en vingård som ägs av Pernod Ricard. Vinet var Stoneleigh också detta var tillverkat av Chardonnay. Vingården ligger på norra delen av sydön och har ett relativt varmt klimat. Namnet kommer från att marken är täckt av ett lager med vita stenar som håller värmen i jorden.

Åter i Italien och de röda vinerna norr om Verona. Vi inriktar oss på Amaroneviner bilder och info om staden Verona med den berömda balkongen där Romeo och Julia träffades. Alla de tre röda vinerna är tillverkade av druvorna, Corvina, Rondinella, och Molinara med lite olika andelar. För att heta Amarone måste druvorna efter skörd torkas minst 3 månader innan pressningen och själva vinifieringen får inte påbörjas innan den 1 december. Vinet måste också innehålla minst 80% av druvorna Corvina o Rondinella.
Det första vinet, Latium Forziello, med en skörd av 50 hl/ha har torkats 100 dagar innan pressning och jäst mellan 12 och 15 dagar. Andra vinet var ett Ripasso vin vilket betyder att man har använt rester från Amaronepressning med tillsats av andra druvor. Det tredje vinet, Terre di Leone, har lagrats 20 månader på franska ekfat efter pressningen.
Vi pratade också om maträtter som är Vinvänner och Vinovänner. Nog så viktigt!

Kvällen avslutades med en italiensk inspirerad måltid från La Finestra i Åhus och ett rött vin, Lynx Pinot Noir, från Kalifornien, alkoholfri öl och vatten.

Den uppdukad italienska buffén retade allas smaklökar.  FotoIL

Föreningens ordförande Christina tackade kvällens arrangörer med Leif i spetsen för ännu en lyckad resa i vinvärlden.

/LA, IL