Rostock Julmarknad 5-6 december 2018

Gemensam bussresa för Österlengruppen med Kiviks Taxi till Rostock i Tyskland och stadens julmarknad. Vi fick även en intressant guidning på svenska. Efter referatet finns länk för bilder.

5-6 december var vi sex medlemmar i SPF Tomelilla som, tillsammans med föreningarna i Brösarp, Kivik och Simrishamn, åkte till julmarknaden i Rostock. Ulf Hansson från Kiviks Taxi var, som vanligt i dessa gemensamma sammanhang, chaufför och reseorganisatör.

Vi blev upphämtade kl 06.30 och med ytterligare tre stopp på vägen ner till Gedser och färjan till Rostock, var vi i god tid vid färjan och kunde vid 13-tiden köra av först av alla i Rostock. Därefter var det en kort färd till Penta Hotell som Ulf bokat. Hotellet låg ett stenkast från julmarknaden och var ett alldeles utmärkt hotell. Innan vi kunde checka in på rummen hann vi med en första sväng bland marknadsstånden.

Julmarknaden i Rostock är spridd över i stort sett hela staden och efter incheckningen på hotellet betade vi av ytterligare ett antal gator och intog också varm choklad med rom vilket värmde gott.

Kl 19 serverades middag på hotellets restaurang och det blev ett besök i baren också innan sömnen knackade på axeln. Hotellet var lugnt och tyst.

Efter frukost på torsdag morgon hade Ulf ordnat en guidad tur som var obligatorisk för de som ville! Guiden var tyska men talade utmärkt svenska och vi fick verkligen en fin redovisning av Rostocks historia och av intressanta byggnader och platser.

En återkommande detalj i historien för Rostock var teglet som användes till bygg-naderna. Det var inga snabbyggen det handlade om på medeltiden då en tegelsten tog ungefär tre månader att tillverka! Rostock blev Hansa-stad vilket fick betydelse för välmåendet i staden. De allra rikaste visade gärna detta genom att använda svartfärgade tegelstenar i bygget av sina hus. Ett exempel på det kunde vi se i det hus som nu är stadens bibliotek. Just det huset klarade sig också oskadat under bombningarna under andra världskriget.

Guiden kunde också relatera till sina egna och familjens upplevelser av Östtyskland innan återföreningen. Hon berättade att hon och en kamrat tog sig till västsidan efter murens fall och helt plötsligt kunde välja mellan minst 20 olika glassorter i glasskiosken. På östsidan fanns det bara högst 5 olika sorter. Hon och kamraten beställde därför direkt en glass var med 10 olika kulor! Ett sorts perspektiv på vår historia.

Hon tog oss också till Maria-kyrkan som är den största kyrkan i Rostock. Kyrkan klarade sig mirakulöst från skador under bombningarna. Inne i kyrkan fanns något som vi alla blev fascinerade av. Det var ett astronomiskt urverk där man bl.a. kan se tid för soluppgången varje dag, vilken namnsdag (tysk) det är, stjärntecknen och vilket år och dag. I mitten av urverket finns två händer som pekar på antalet timmar med dagsljus respektive mörker under den aktuella dagen. Allt handskrivet och verket som nu sitter uppe dras upp manuellt varje dag och löper från 2018 till 2150. Det tidigare urverket, som nu stod bredvid, gällde från 1885 till 2017.

Efter den intressanta stadsvandringen kunde vi checka ut och sedan utforska om vi hade råkat missa något på marknaden. För vår del blev det inhandling av lite jul-klappar och sedan intog vi en halv meter bratwurst respektive crepes och glühwein till lunch. Kl 14.30 var det sedan dags för avfärd mot färjan och Bordershop där det blev en del inhandlat......

Kl 17 avgick färjan tillbaka till Gedser. Efter ett kaffestopp i bussen strax innan Köpenhamn kunde Ulf släppa av oss vid Lidl ca kl 22.30 efter en mycket trevlig 2-dagarsutflykt till Rostock. Vi som var med var Lars Carlstedt och Inga-Britt Larsson, Bernt och Inger Kellgren samt Gunnar och Lill Sallstedt.
/Gunnar Sallstedt

Till bilder från resan