Ishöj 2024

KÄRT OCH ÅTERKOMMANDE BESÖK HOS TORSLUNDE-ISHÖJS PENSIONISTFORENING.

Måndagen den 27 maj var det dags för vårt återkommande besök hos våra vänner i Danmark.
Vi var 53 glada SPF:are som steg ombord på bussen vid Sporthallen i Svedala kl 08.00.
Efter drygt en timmes bussfärd, bl a över den vackra Öresundsbron, nådde vi så vår destination Ishöj.
Vi hälsades varmt välkomna av deras styrelsemedlemmar redan vid entrén och visades in den stora lokalen Brohuset i Ishöj där vi åt en god frukost serverad med en ”lille en” för dem så önskade. Under tiden fick vi berättat för oss hur trollen kom till Ishöj och gavs sedan tillfälle att besöka ett av dem, Oskar som låg under en bro i Ishöj Strandpark. Ett guidat besök på konstmuséet Arken följde därpå. En fantastisk utställning kallad Unseen av Anish Kapoor, hans enorma konstverk i vax, sten, pigment och blankpolerat, rostfritt stål. Vi ser det vi inte kan se, ögat luras.
Tillbaka på Brohuset bjöds det på en härlig tallrik med lax, sill och ägg med räkor. Till det gott vin, vatten, öl och snaps. Vi visades därefter runt i deras seniorverkstad i samma byggnad. Stora lokaler med möjlighet att snickra, svetsa, sticka, skapa glasfusion, fixa till sin cykel.
Ovanpå allt detta fick vi kaffe men den ”dejlig kage” och sen var det dags att tacka för oss och bege oss hemåt. Nästa gång är det Torslunde-Ishöjs pensionistforening som kommer till oss.
Nöjda och belåtna återvände vi till Svedala med ett tack till vår chaufför som kört oss tryggt och säkert.