Minnesanteckningar från månadsmötet juni

Minnesanteckningar från månadsmöte 3/6 2024 med SPF 108 Vänkretsen Eslöv org.nr 846502-7111.Mötet hölls på Medborgarhuset i Eslöv.

Ordförande Lars Hemming öppnar mötet och hälsar alla välkomna. Ett särskilt välkommen till tre nya medlemmar.

Före mötet delades det nya programmet ut.

117 medlemmar var närvarande på mötet.

Ordförande informerar:

Dagens underhållare Tyttiz fick förhinder. I stället fick Karin Sjögren kallas in.

Föreningen har fått pengar från Socialstyrelsen,Sparbanksstiftelsen Sparbanken Skåne och Sparbanksstiftelsen Färs och Frosta Sparbank.

4 caféträffar och två bussresor anordnas för pengarna. Annonser kommer i Eslövsbladet.

Den 26/9 anordnas en dansafton i Östraby. Anmälningslista fanns på månadsmötet. Senior

Sport School startar i september.Anmälan kan ske till sofi.andersson@rfsisu.se eller tel 010

Social verksamhet:

Gökotta den 8/5 ,30 personer deltog,bilorientering den 15/5 ,55 personer deltog,vårvandring den 21/5 ,15 personer deltog,guidning och lunch Grand Hotell Lund den 21/5, 29 personer deltog ,utflykt till Marieholm den 23/5 ,25 personer deltog,prova på dag med korvgrillning vid Trollsjön den 28/5 och Trivselkväll på Karidal den 31/5.

Laila Fast Petrovic informerade om kommande program:

Den 12/6 utflykt till Terracottaarmén i Fulltofta. Utflykten sker i egna bilar och man fikar ur medhavd picknickkorg.

10/7 Tipsrunda vid Trollsjön. Fikakorg medtages.

25/7 Utflykt till Tomatens hus i Vallåkra.Samåkning.

21/8 Utflykt till Bialitt med lunch.Samåkning.

28/8 Friluftsdag i Bjeveröd. Samåkning,korvgrillning som Sparbanken Skåne bjuder på. Fika medtages.

Britt Frank och Gun-Britt Larsson delade ut priser till vinnare i den populära fotoorienteringen Kontroll på stan. Ett hundratal hade lämnat in sina kartor.

Eftersom dagens underhållare Tyttiz hade fått förhinder så fick vi höra Karin Sjögren, Eslövsbo och engagerad på Eslövs stadsmuseum.Hon kåserade om Eslöv då och nu. Vi fick höra lite om Eslövs historia,om hur Eslöv vuxit sen järnvägen kom till stan.Vi fick höra om intressanta hus och byggnader. Karin fick oss att minnas våra lyckade och misslyckade försök på sy-slöjden genom att visa sparade objekt.

Hon berättade om vårt fina museum som har öppet alla dagar(utom måndagar). Att bli medlem i museiföreningen kostar 200 kr per år. Då ingår en fin kalender.

Efter en god fika blev det i sedvanlig ordning lotteridragning.

Ordförande tackar för idag och önskar en fin sommar.
Anteckningar av Laila Grönvall