Framtidskonferens i Hässleholm

Den 6:e mars bjöd förbundet in till en konferens för att diskutera SPF Seniorernas framtid. Förbundet håller en turné i landet med sju konferenser för distrikten och denna dag samlades 161 föreningsrepresentanter från Skåne och Blekinge på hotell Statt i Hässleholm.

På konferensen i Hässleholm deltog fem representanter från förbundsstyrelsen; ordförande Eva Eriksson, 1:e vice ordförande Solveig Zander, 2:e vice ordförande Nils Ingmar Thorell samt ledamöterna Lena Gustafsson och Ingrid Magnusson. Dessutom fanns förbundets generalsekreterare Peter Sikström på plats samt Veronica Sjölin, marknadschef.

Förbundsordförande Eva Eriksson höll ett öppningsanförande där hon bland annat tog upp att det idag finns 2,3 miljoner pensionärer i Sverige. SPF Seniorerna har 250.000 medlemmar och är numera lika stor som PRO. Seniorer är en viktig kraft att räkna med. Hur kan vi ta tillvara på den kompetens och erfarenhet som finns bland äldre och hur ska vi få in fler äldre i den lagstiftande församlingen? Hur ska vi möta en helt ny grupp av pensionärer i vår organisation? SPF Seniorerna måste fortsatt arbeta aktivt för seniorers rättigheter och möjligheter vad gäller pensioner, vård, boende och synen på äldre, både för vår egen och nya generationers skull.

Vikten av ett starkt varumärke
Veronica Sjölin, marknadschef på förbundet, redogjorde för SPF Seniorernas varumärkesplatform, som är en vägledning för hur vi vill att vårt varumärke uppfattas. Veronica betonade vikten av ett starkt varumärke, både för att locka medlemmar i konkurrens med andra organisationer, men också för att förmedla vad SPF Seniorerna står för. Unikt för SPF Seniorerna är att vi är helt oberoende, vilket skiljer oss från samtliga övriga seniororganisationer. Det ingår i varumärket att SPF Seniorerna inte har några kopplingar till någon annan intresseorganisation eller politiskt parti, vilket är en av våra största styrkor och skapar förtroende.
Allt vi gör inom SPF Seniorerna, såväl i bild, text, ord och handling, speglar varumärket. Det är viktigt att använda sig av den grafiska manualen för att skapa en enhetlig bild utåt. Man ska alltid tänka på vilken målgrupp man vill nå och hur SPF Seniorerna ska uppfattas utåt. Veronica gav många konkreta exempel på vilken sorts bilder som är lämpliga att använda i SPF-sammanhang, samt hur föreningen presenterar sig på sin hemsida.
Ordval är också väldigt viktig. Det har framkommit att ordet ”senior” är starkare och skapar fler positiva associationer än ordet ”pensionär”. Därför bör man alltid skriva och säga ”SPF Seniorerna” i alla sammanhang och inte endast ”SPF”.

Samhällsengagemang
Svenskarnas samhällsengagemang är stabilt, berättade generalsekreterare Peter Sikström. Strax över hälften av alla svenskar är på något sätt engagerade i en ideell förening. Yngre personer är minst engagerade. Störst andel personer som är engagerade är i medelåldern, men engagemanget bland äldre över 65 år ökar. En utmaning för framtiden blir att nå ut till människor som inte engagerar sig. Det kan vi göra genom att sänka tröskeln till engagemang, bland annat genom enklare rekrytering (t ex möjlighet att swisha medlemsavgiften), korta, flexibla uppdrag, personliga inbjudningar.
Peter Sikström förklarade en intressant term, ”kumulativ effekt”. Undersökningar har visat att personer som redan är engagerade, har en tendens att över tid öka sitt engagemang. Därför är det viktigt med ”mikroengagemang”. Om man ber en person i föreningen att hjälpa till med ett mindre uppdrag, är chansen stor att personen på sikt börjar engagera sig allt mer.

Tankekedja på eftermiddagen
Under eftermiddagen deltog konferensdeltagarna i grupparbeten för att diskutera nuvarande och framtida problem, konsekvenser och åtgärdar. Förbundet kommer att sammanställa svaren när alla konferenser är genomförda, och använda materialet i sitt arbete med planeringen av förbundets framtid.

Mål och strategier för SPF Seniorerna 2026–2030
Peter Sikström presenterade ett utkast till framtida mål och strategier för de kommande åren:
• Tillväxt och medlemsutveckling
• En stark och inkluderande organisation
• Seniorers inflytande i samhället
• Motverka ålderism, ensamhet och digitalt utanförskap
• Samarbete och partnerskap
• Synlighet och kommunikation.

Peter Sikström framhöll att SPF Seniorerna är den enda seniororganisation som fortsätter öka och snart kommer vi att vara störst i landet. SPF Seniorerna har ett högt anseende, inte minst hos personer som är yngre än 65 år. Peter poängterade vikten av att motarbeta ålderism, ensamhet och digitalt utanförskap. Han anser att vi behöver samarbeta med andra seniororganisationer men också fortsätta knyta kontakter och inleda andra samarbeten, allt för att skapa ett bättre samhälle för äldre. Inte bara på förbundsnivå men också ute i föreningarna. Lokal synlighet är också väldigt viktigt, så kontakta gärna er lokaltidning om föreningen har något på gång!

Frågestund och avslut
Konferensen avslutades med en frågestund där Eva Eriksson och Peter Sikström besvarade deltagarnas frågor. I sitt avslutningsanförande konstaterade Eva att vi just nu har en samhällsstruktur med stora utmaningar. I det sammanhang känns det hoppfullt att SPF Seniorerna ständigt växer och oförtrutet fortsätter arbetet med att förbättra seniorers levnadsvillkor i en föränderlig värld.