Om KPR, DRN Ö och RPR

SPF Seniorernas förbundsstyrelse och -kansli arbetar ständigt med att försöka påverka allmänna opinionen och företrädare för regering och riksdag främst i sådana frågor som beslutas på riksnivån. Lokalt och regionalt driver vi frågor där besluten ligger hos kommuner och region. Dels via diskussioner och förslag i de olika "råden", dels genom att sprida kunskap om äldrefrågor bland både medlemmar och andra i alla åldrar. T ex genom artiklar och insändare i lokalpress. Härutöver arbetar vi också med mindre formella metoder såsom uppvaktningar och diskussioner med politiker och tjänstemän.

Kommunala pensionärsråd, KPR.
I alla Skaraborgs kommuner finns kommunala pensionärsråd (KPR) i vilka de lokala SPF-föreningarna är representerade. Råden arbetar på olika sätt från kommun till kommun, men gemensamt är att de ska ge våra representanter möjlighet att diskutera frågor som är viktiga för äldre medborgare med ansvariga politiker. Det är de lokala SPF-föreningarna som utser företrädare i de kommunala pensionärsråden.

Delregional nämnd östra
Den delregionala nämnden verkar för att realisera Västra Götalandsregionens måldokument och strategiska planer inom hälso- och sjukvård och folkhälsa i sitt geografiska område.
Inom områdena hälso- och sjukvård och folkhälsa ansvarar nämnden för dialog med kommuner, intresseorganisationer och civila samhället. Nämnden följer hälso- och sjukvårdens utveckling i sitt geografiska område med särskilt fokus på den nära vården och samordnar dialogen med hälso- och sjukvårdens utförare och kommunerna.
Nämnden kan även agera som part för att hantera andra frågor som ligger inom den regionala kompetensen.
Representanter  i DRN Ö är Anita Afzelius-Alm och Ann-Katrin Jönsson ordinarie. Ersättare är Sture Sundmark och Silvia Olsson-Schudel
Reglemente för nämnden finns här.

Regionala pensionärsrådet, RPR.
Regionala Pensionärsrådet (RPR) är ett forum för samråd och ömsesidig information mellan pensionärsorganisationerna i regionen och regionstyrelsen i Västra Götaland. Frågor som behandlas rör inte bara hälso- och sjukvård utan även regionens övriga ansvarsområden: regional utveckling, miljö, kultur, trafik, mm. Pensionärsrådet fungerar som ett referensorgan till regionstyrelsen d v s regionens politiska ledning.
Regionen kan här tidigt informera om planerad verksamhet och utveckling som berör pensionärsgrupperna. Pensionärsledamöterna kan på motsvarande sätt föra fram synpunkter, önskemål och initiera frågor om regionens verksamheter.
RPR ger oss möjlighet att - liksom i övriga råd - komma i direktkontakt med ledande politiker och beslutsfattare och hos dem skapa förståelse och engagemang för de speciella behov som vi kan ha som äldre medborgare.
SPF Seniorernas fem distrikt i regionen representeras av Sture Sundmark, ordinarie, och  Anita Afzelius-Alm, ersättare.
Anteckningar från RPR möten hittar du här.