Lite om boule

Lite tips och enkla regler

Spela boule

Du behöver 10 minuter för att lära Dig spela boule men det tar många år innan Du behärskar spelets alla taktiska och tekniska finesser.
I boule spelar man antingen tre mot tre (trippel), två mot två (dubbel) eller en mot en (singel). Man spelar sina klot mot en liten målkula (lillen) och har två klot när man spelar trippel och tre klot när man spelar dubbel eller singel. Kloten är av metall och man spelar på grus.
Man spelar sina klot mot den lilla målkulan (lillen) och spelet går ut på att man får poäng för de klot det egna laget har placerat närmare lillen än motståndarnas bästa kula.
Spelet börjar genom att man lottar om vem som skall kasta lillen. En spelare i det lag som vann lotten ritar en ring i gruset och kastar lillen mellan 6 och 10 meter. Omgången spelas sedan från denna ring och det är alltid det lag som inte är närmast lillen som spelar nästa klot. I vilken ordning man spelar sina klot bestäms inom laget. Den uppkomna situationen avgör alltså vem som spelar.
När alla spelat sin klot är omgången slut och man räknar ihop poängen innan nästa omgång börjar. Det lag som fick poäng i omgången gör en ny ring och kastar ut lillen. Först till 13 vinner.

Mer om boule

Lägga
När Du försöker kasta Ditt klot så nära lillen som möjligt kallas det att lägga. Du kan kasta klotet i en hög båge eller rulla klotet så nära lillen som möjligt. Un-derlaget får avgöra vilket sätt som är bäst.

Skjuta
Ganska ofta är det bättre att skjuta än att lägga. Att skjuta betyder att Du för-söker träffa motståndarens klot med Ditt eget klot. Man försöker träffa mot-ståndarens klot utan att det egna klotet först träffar marken. Detta kräver stor precision och avståndsbedömning. Om Du träffar riktigt rent kommer Ditt klot att byta plats med motståndarens. Detta kallas "carreau" och är boulens mot-svarighet till golfens "Hole in one" eller bowlingens "strike".

Tänka
Det taktiska inslaget i spelet är stort och man ställs hela tiden inför frågan om man skall lägga eller skjuta. Man måste avgöra var man skall försöka lägga sitt klot, framför lillen eller intill ett motståndarklot. Skickliga skyttar måste be-stämma hur de skall träffa motståndarens klot. Som extra krydda kan man också flytta lillen till en ny position som kan ge många poäng men inte alltid till det lag som flyttar lillen.

Mäta
Ibland skiljer endast tiondelar av en millimeter vilket klot som är närmast lillen. Ett måttband hör förstås till boulespelarens grundutrustning.

Bouleträning under vår sommar och höst som vanligt på söndagar kl. 09.30, måndagar och torsdagar kl. 13.30 på banan i Ardala.

Välkomna att spela!

SVERIGES YNGSTA IDROTT
ETT AV VÄRLDENS ÄLDSTA SPEL
Kan spelas av såväl gammal som ung!