Rapport från månadsträff 6 september

Månadsträffen 6 september samlade drygt 160 seniorer. Wienerkapellet underhöll med musik och sång som uppskattades av publiken.

• Wienerkapellet underhöll med musik och sång

Månadsträff för SPF med Wienerkapellet

Lite fler än 160 förväntansfulla seniorer samlades i Pingstkyrkans stora cafélokal den 6/9 för höstens första månadsträff. Eftermiddagens underhållning skulle bli något alldeles extra – en konsert med Wienerkapellet från Töreboda. Men först skulle vi serveras kaffe, bulle och kaka av serveringskommitténs medlemmar. Så snart Roland Nilsson hälsat välkomna och kaffet serverats livades andarna hos våra seniorer och glada samtal rullade på vid varje bord. Det fanns påtår för dem som önskade och när signalen om förflyttning till kyrksalen gavs strömmade vi under god stämning över kyrktorget in i kyrksalen där Wienerkapellets 15 musiker packade upp sina instrument på estraden. Roland Nilsson hälsade musikerna välkomna till vår förening och kapellets musikledare Lars Hay tog över mikrofonen. De två violinisterna stämde sina instrument, klarinettisterna blåste några toner i sina, dragspelaren och trummisen gjorde sig beredda för en häftig ouvertyr, ett potpurri ur Sköna Helena av Offenbach. En och annan av seniorerna nynnade med i "Uti en skog på berget Ida, sågs en sommarmorgon klar, tre gudinnor häftigt strida om vem skönast av dem var." Hela programmet kan inte återges och inte heller alla musikernas namn och instrument. Men vokalisten Gerd Karlsson som bland annat framförde "Två små fåglar på en gren" måste nämnas, samt de två violinisterna - orkesterns äldste Rudolf Nilsson, snart 94 år och den kvinnliga violinisten Marijke Vos. Marijke har sedan tre år valt Töreboda framför hemlandet Holland och hon lät oss också höra ett violinsolo av Anton Rubinstein.

Sammanlagt fick vi höra tolv välkända musikstycken, mest av det glada och lätta slaget som vi förknippar med de sorglösa tider då vi var riktigt unga och kanske svärmade "På en månskenspromenad" eller dansade polka någon annanstans.  Musikledaren Lars Hay hade arrangerat alla musikstyckena för Wienerkapellets instrumentalister. Han har också själv komponerat två av dagens musikstycken. Man gav till slut ett extranummer "Auf Wiedersehen". Musikerna tackades med en extra varm applåd. Sedan var det dags för gedigen information om kommande studiecirklar och aktiviteter, samt en uppmaning att använda en gul reflexväst för att synas under promenader i höstmörker. Roland Nilsson avslutade träffen med en önskan om nya soliga dagar. Nöjda och med glada melodier klingande i minnet sökte sig Falköpings seniorer hemåt efter några timmars härlig gemenskap.

Nisse Andreasson