Månadsträff 4 juli sillsexa

4 Juli: Sillsexa med tipspromenad i Gudhems Församlingshem. Mockingbird Wildflowers underhåller med countryinfluerad musik. Kostnad: 120 kronor. Bindande anmälan senast 29 juni. Referat under bilden.

• Mockingbird flowers

Sommarens sillfest i Gudhem

Också denna sommar hade vår förening traditionsenlig sillsexa med tipspromenad i Gudhems församlingshem. I år hade vi förstås strålande solsken under tipspromenaden. Tipspromenadens 12 frågor var formulerade av Tore Lindberg och Göran Svanberg.
Inne i Församlingssalen välkomnade Roland Nilsson 80-talet deltagare och utlovade en angenäm stund med de två artisterna Victoria Cronin och Maud Rosell i sånggruppen Mockingbird Wildflowers. Det blev en mångsidig konsert genom bådas sköna sopraner och ett flertal instrument, uppdelat i två avdelningar. Förutom amerikansk countrymusik, där flera melodier från Dolly Partons repertoar återkom, fick vi lyssna till "Mitt hjärtas fågel" av Wiehe/Afzelius och Mikael Wiehes "Du är den jag kunde va".

Serveringsgruppens medlemmar hade legat i och kunde bjuda på allt som tillhör en nykter svensk sillsexa, vilket inte hindrade att stämningen runt borden med prat och skratt blev just så trivsam som den brukar vara hos oss i SPF Seniorerna. Matjessillen var superb. Både jordgubbarna och färskpotatisen var levererade från de välkända odlingarna i Mularp. Musikerna Maud och Victoria återkom med sina planerade melodier innan pristagare och lotterivinnare fick sin beskärda del. Delat första pris i tipspromenaden gick till Maj Holmström och Anita Berger. De hade båda tolv rätt och kom närmast i skiljefrågan. Hedersamt tredjepris gick till Birgit Pryssander, också 12 rätt. På fjärde plats kom Lennart Pryssander, som också hade 12 rätt men hade otur med skiljefrågan. Informationer om kommande verksamhet finner du också här på hemsidan. Efter kaffet och den hembakta kakan lyckades Roland Nilsson övertala Maud och Victoria att sjunga två extra melodier vilket mottogs med livliga applåder. Upplivade av några härliga timmar av gemenskap drog vi hemåt i tidig kvällssol.
Nisse Andreasson