Referat från studiebesök Logistik Center 10 oktober

Studiebesök onsdagen den 10 oktober Leif Bigsten m.fl. informerade om Skaraborg Logistik Center som helhet och presenterade Greenlog vilket är det nya lager som AC Floby (Volvo) använder som lager för sitt inkommande järnvägsgods från Tyskland. Referat under bilderna.

  • Logistik Center 1
  • Logistik Center 2
  • Logistik Center 3
  • Logistik Center 4
  • Logistik Center 5
  • Bigsten
  • Logistik Center 1
  • Logistik Center 2
  • Logistik Center 3
  • Logistik Center 4
  • Logistik Center 5
  • Bigsten

Referat från Studiebesök på Skaraborg Logistik Center 2018-10-10

Bengt Torstensson inledde med att presentera TBN Sweden som idag har 19 anställda och växer hela tiden. Företaget har funnits med i uppbyggnaden av Skaraborgs Logistik Center från starten 2006.
Man hanterar gods från Polen och Tyskland från bl a AC Floby (f.d. Volvo) och Marbodals räkning. Volvo Powertrain hyr in sig i lokalerna med egen personal.
Leif Bigsten fortsatte med att informera om Skaraborgs Logistik Center, en vision som blivit verklighet.
Falköping är en knutpunkt som binder samman västra och södra stambanan. 2006 utsåg dåvarande Banverket Falköping till centrum för Skaraborgs intermodala transporter.
Dryport Skaraborg terminalen hanterar idag containrar från Jula, Swedish Match, Mio, Ikea och Gyllensvaans. På årsbasis hanteras idag 25000 containrar. Jula köper till 250 000 kvm mark för expansion och ytterligare yta är aktuell.
TBN Crossdocking and Warehousing hanterar idag 700 000 ton/år på en yta av 7500 kvm. Vänerfartygen , omfattande alla Vänerns hamnar hanterar idag 1,4 miljoner ton/år. Vi är alltså hälften så stora.
Sysselsättningseffekter:
SLC närmar sig idag 200 anställda
Ökad effektivitet för Skogsägare
Ökad attraktivitet för Falköping
Ökade möjligheter för nya etableringar
Bra infrastruktur ger nya möjligheter
Ökad konkurrenskraft för regionens företag såsom Jula, AC Floby, Falbygdens Ost m fl.
Däckfirmor, matställen, snickare och andra drar nytta av terminalen.
Miljöeffekter:
4 omlastningsterminaler i drift reducerar koldioxidutsläppen med 12 miljoner kg CO2/år.
Vägar byggs om, ny infart till terminalområdet och vägen till Skövde fram till Borgunda har högsta prioritet för att Volvo Powertrain och andra ska kunna transportera gods från Falköping.
Järnvägssatsningen har kostat kommunen 41 miljoner under en 11 årsperiod.
Kommunen ska vara med i uppbyggnaden av terminalen parallellt med företagen. Det är inget självändamål att äga terminalen. Idag äger kommunen endast terminal 1.
SLC har ett regionalt fokus och ansvar, med lokal utvecklingspotential.
SLC är etablerat som ett av Sveriges Logistikcenter.
Pengarna Från Jula satsas in ny infrastruktur såsom gator, spåranslutningar och ny överlämningsbangård.
Kommunen ansvarar för marknadsföringen och olika utbildningar tillsammans Lärcenter och Ållebergsgymnasiet. Kan vara aktuellt att starta nytt program för truckförare.
Eivor Sandell tackar Leif Bigsten för en fullödig information som verkligen höll de 22 besökarnas hjärnor i gång.
Besöket avslutades med att Bengt Torstensson tog med oss på en guidad tur i TBN:s lagerlokaler.
Imponerande! Ett stort tack till Bengt!

/ Eivor Sandell

Inbjudan till Studiebesök : Onsdagen den 10 oktober kl. 10.00 – 12.00

Leif Bigsten informerar om Skaraborg Logistik Center som helhet och presenterar Greenlog vilket är det nya lager som AC Floby (Volvo) använder som lager för sitt inkommande järnvägsgods från Tyskland. Ett unikt tillfälle att få veta mera om denna stora satsning. (Ligger nära ScandPoint). Närmare information vid anmälan senast den 7 oktober till Lennart tel. 0725-616 468 eller Barbro tel. 0707-564 484