Ordföranden har ordet

• Ulla Jansson

Att bli gammal är ingen lek, man måste vara frisk för att orka vara sjuk, känns uttrycken igen?

Bedragare, oftast trevliga män, ringer oss äldre och försöker få oss att uppge vårt bank-ID och sedan ta våra pengar. Bankerna måste bli bättre på att kunna se och spärra sådana transaktioner. Såg ett inslag där dessa unga män tjänar mellan 100 000—200 000  kr per dag genom att lura äldre.

Att läsa om långa väntetider på akuten och platsbrist på vårdavdelningar skrämmer nog de flesta av oss. Att vänta flera timmar, utan att få hjälp och inget att dricka, det orkar man inte med även om man är frisk. Vården behöver mer pengar och även bli jämlik i landet. Detta är frågor som SPF Seniorerna driver bland många andra frågor.

Nu till vad vi gjort och gör i vår förening. Vi har anordnat en dansfest i Parken Götene tillsammans med PRO och Fritid Senior i Götene kommun, ett mycket uppskattat arrangemang med 130 deltagare.  Det blir även i år en seniordag den 11 september i  Parken Götene, årets tema är ”Livsglädje” och det får vi genom ett besök.

Vi fortsätter vårt arbete i föreningen med ofrivillig ensamhet, där alla som vill skall kunna hitta någon aktivitet. Styrelsen har en förhoppning om att fler yngre pensionärer vill bli medlemmar i vår förening. Vi behöver få nya idéer och uppslag och nya krafter som vill vara med och utveckla vår förening vidare. Som ordförande är jag väldigt glad och stolt över att vi är så många funktionärer i vår förening, vilket gör att vi kan ha så bra program och aktiviteter som vi har, men vi kan alltid bli fler.

Ulla Jansson, ordförande