Några av aktiviteterna som genomfördes under folkhälsoveckan

SPF Seniorerna Mariestad på studiebesök hos Mariestads Biodlarförening, maj 2024.

Under den årliga folkhälsoveckan arrangerad av SPF Seniorerna Mariestad, fick medlemmarna en unik möjlighet att besöka Mariestads Biodlarförening. På detta studiebesök guidades gruppen av den kunnige biodlaren Lars Nolberger, som med entusiasm berättade om föreningens verksamhet.

Mariestads Biodlarförening, som stolt kan räkna omkring 100 medlemmar, har sedan 1996 haft sitt hjärta vid Västerängs koloniområde. Här bedrivs en spännande och viktig verksamhet där bidrottningar odlas med stor omsorg. Dessa drottningar skickas sedan till en parningsstation på den natursköna ön Dillö, känd för sin utmärkta miljö för bin, innan de sätts ut i bikupor hos föreningens medlemmar.

Under odlingssäsongen kan en bikupa hysa så många som 75 000 bin, medan det under vintern är mellan 20 000 och 25 000 bin som övervintrar. En fascinerande aspekt av biodlingen är att en drottning kan lägga upp till 2 000 ägg per dag, vilket kräver att hon kontinuerligt matas av sina drönare. Bin är dessutom s.k. blomtrogna, vilket innebär att de lojalitetsfullt hämtar nektar och pollen från samma blommande träd tills resurserna där är uttömda.

Ett annat intressant faktum är att bina under vintern utfodras med sockervatten för att klara de kalla månaderna. Den första honungsslungningen sker traditionsenligt vid midsommar, då den gyllene säsongens första skörd tas tillvara.

För att möjliggöra denna omfattande verksamhet har föreningen mottagit bidrag från EU, vilket har varit avgörande för deras fortsatta framgång.

Studiebesöket avslutades med att deltagarna fick provsmaka föreningens egen honung, en upplevelse som kombinerades med en trevlig kaffestund. John Gunnar Nilsson och Thorbjörn Wenzel framförde gruppens varma tack till Mariestads Biodlarförening för ett både lärorikt och inspirerande besök.

SPF Seniorernas vandring längs Drottninggatan 23 maj 2024

Elisabeth Göthberg välkomnade 20 medlemmar utanför det nuvarande biblioteket för en guidad vandring längs Drottninggatan. Hon berättade om de historiska byggnaderna och deras tidigare invånare.

Vi började vår promenad på gatans norra sida, där Elisabeth inledde med biblioteket, som ursprungligen byggdes för Länsstyrelsen 1896. Den ståtliga byggnaden med sina stora fönster rymmer en praktfull sessionssal på andra våningen, prydd med stora speglar. Förr låg här Södra tullen, en av stadens inpassager med portar som var öppna dagtid för att kontrollera både försäljare och besökare.

Nästa byggnad längs gatan är Löwensköldska huset, som tidigare var en hushållsskola för flickor. De fick undervisning i hushållslära, barnavård och trädgårdskunskap. Huset är byggt i jugendstil och pryds av stora kottar runt porten.

Elisabeth Göthberg berättarr om Löwensköldska huset, där Musikskolan numera håller till.

Därefter följde ett dubbelhus där bland andra Bror Kronstrand bodde. Kronstrand, en känd porträttmålare från Mariestad, har målat många berömda personer, inklusive USA:s presidentfru Helen Taft.

Sandels hus var vårt nästa stopp. Det uppfördes av landskamrer Amnéus. Hans dotter Herta gifte sig med kapten Claes Sandels, som huset är uppkallat efter. Det eleganta patricierhuset fördes vidare inom familjen. Kapten Sandels var släkt med Gustav Grevilli, disponent vid Katrinefors bruk, vilket knöt familjerna nära varandra.

Sandels hus. Huset blev under 60-talet ungdomsgård, men tillhör numera det närbelägna seniorboendet.

Hedinska villan, uppförd av Sixten Groth, direktör för Sjötorps varv, kom därefter. Här bodde John Hedin, som var initiativtagare till Kraft AB Gullspång-Munkfors. Hedin insåg det stora behovet av elkraft.

Vidare passerade vi länslasarettet, byggt 1895 och rivet 1983, där nu regionens hus står. Det är en vacker byggnad med fin konst invändigt och används av olika aktörer idag.

På Drottninggatans södra sida började vi med kanslibyggnaden, det gamla landstinget, klädd i gult tegel med många mönster. På balkongräcket syns Skaraborgs vapen och texten "Skaraborgs läns landsting" i smidesjärn.

Nästa hus är ett av Grevillihemmen, avsett för mindre bemedlade äldre damer, ofta lärarinnor. Gustav Grevilli, en stor filantrop, lät uppföra byggnaden. Huset är utsmyckat med verk av Carl Harry Stålhane. Över ingången finns en stor platta med avbildningar av kvinnor i arbete, och runt dörren sitter plattor som föreställer olika lokala näringar. Idag är huset ett hotell.

Humlet, ett seniorboende, var vårt nästa stopp. Tidigare låg här Manilla, ett landeri, och senare en snusfabrik samt Mariestads Bryggeri, som många minns.

Gunilla Ekeroth tackade Elisabeth för en intressant och givande promenad längs vår vackra paradgata, kantad av imponerande patricierhus.